Aangekomen in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Aangekomen in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Kaapstad

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve lezers,

Een nieuw bericht vanuit Kaapstad, en wat een verandering ten opzichte van Johannesburg. Deze steden zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Johannesburg kenmerkend door haar drukte, drukte op straat, zwervers bij de kruispunten, onveiligheid, veel hoogteverschil, eindeloze buitenwijken, vele townships, warme tropische klimaat en nog veel meer zaken die Kaapstad niet kenmerken. Al moet ik bekennen dat Kaapstad volgens sommige ranglijsten nog onveiliger is dan Johannesburg en binnen twee dagen iemand van de groep zijn iPhone kon inleveren bij wat grijpgrage locals. Deslaniettemin, het voelt hier alsnog veiliger. Maar goed, eerst nog maar even wat vertellen over de laatste dagen in Joburg.

Vrijdag hadden we de laatste afspraak in Johannesburg voor ons onderzoek. Uiteindelijk hebben we 17 partijen geïnterviewd in drie weken (met aftrek van 4 nationale feestdagen), waar we redelijk tevreden over waren. De overige laatste dagen stonden in het teken van interviews uitwerken, schrijven voor het rapport en afspraken plannen voor Kaapstad. Vrijdag uit eten met de complete groep (zoals elke vrijdag) en daarna vol op stap. ’s Avonds is het eten mooi gepland. Op maandag met de commissies (waarmee we in Nederland dingen moesten voorbereiden), dinsdag met reisgroepje (voor de tweede vijf weken), woensdag met de mannen, donderdag is vrij en vrijdag (en vaak zaterdag ook) met de hele groep (vaak inclusief docenten) en ook wat luxer. Vrijdag na het eten op stap in buurt van Joburg met de nodige tentjes. De eerste club waar we waren, waren we wederom de enige blanken en was de sfeer wat grimmig (paar gasten werden uit de club gegooid wegens vechtpartij), maar wel weer mooi om mee te maken. De tweede tent waar we heengingen was semi overdekt, met een erg chill sfeertje. Al met al weer een mooie avond.

De zaterdag lichtelijk brak aan het ontbijt en tijd om de koffers te pakken. Na drie weken heerlijk vertoefd te hebben in het paleisje van Jelle, Henk en mij moet ik bekennen dat het een redelijke bende was. Met pijn in het hart verlieten we het prachtige ‘A room with a view’, onderweg naar Lanseria Airport, iets buiten Joburg. De vlucht met Kalulu airways was heerlijk, plekje bij de nooduitgang en heel wat meer ruimte dan op de heenvlucht met KLM. Een kleine twee uur later kwamen we aan in Kaapstad, ditmaal geen ontvangstcomité (de drie koppels die al in Kaapstad waren zaten heerlijk bij een rugbywedstrijd). We verblijven hier in het Icon hotel aan Lower Long Street in de wijk Waterfront. Een werkelijk waar prachtig hotel, voorzien van alle luxe. Eigen keuken, wasmachine, woonkamer met tv van 1+ meter en 300 zenders in ons kamertje, die we nu delen met z’n vieren. Het hotel is verder voorzien van een gym, een zwembad en een fenomenaal uitzicht (20 verdiepingen). ’s Avonds lekker uit eten met de hele groep, leuk om de groep weer compleet te hebben! Vervolgens op stap in de roemruchte Club 31, één van dé clubs van Kaapstad. Op de 31e verdieping van de grootste commerciële bank van Kaapstad is een zieke club gevestigd. Vrij strenge kledingeisen, eigen tafel ‘gekocht’, emmers met wodka, ijs en pils op tafel en een bizar uitzicht vanwege alle glazen wanden rondom de club. Hele vette muziek (en verassend genoeg) louter decadent blank publiek. Dit alles op kruipafstand van ons hotel en je kunt je voorstellen dat dit mooie taferelen opleverde.

De zondag was zoals zo vaak in het weekend minder mooi. Er stonden echter (uiteraard) weer toeristische dingen op het programma! Dus op tijd eruit en lopend naar de haven. Retourtje Robbeneieland stond op het programma. Bij aankomst (onderweg overigens nat geregend! Klimaatje is hier wel even anders dan tropisch) bleek echter dat alle boottochten vanwege het gure weer net gecanceld waren. ’s Middags stond er een openlucht concert van Goldfish op het programma, deze was vanwege het slechte weer (regen en veel wind) echter ook afgelast, lekker dan! Vervolgens de dag maar lekker op de kamer vertoefd, voor het eerst wat gelezen en heerlijk niks gedaan. Ook wel even lekker na drie weken vliegen!

Vandaag begon de werkweek weer met een afspraak op het hoofdkantoor van Woolworths (de AH van Zuid-Afrika). Voor het eerst lopend naar een afspraak! Niet alleen vanwege de korte afstand, maar ook vanwege het overwegend veilige gevoel, heerlijk. Voor de rest van de week hebben we nog acht afspraken staan in drie dagen. De woensdag vervalt namelijk vanwege de verkiezingen! Zal wel behoorlijk hectisch worden, ondanks dat de uitslag redelijk te voorspellen is. Sinds de val van de apartheid (1994) is er nog maar één partij aan de macht geweest in Zuid-Afrika, de ANC. Hoewel veel mensen voorspellen dat ze het moeilijker gaan krijgen dit jaar, verwacht toch iedereen wel weer een meerderheid.

Het klimaat in Kaapstad is meer te vergelijken met mediterraans in plaats van het tropische Joburg. De stad oogt veel westerser, moderner en netter. Bijna geen zwervers op straat en alles lijkt moderner. Omgeven door de kustlijn en de tafelberg is het uitzicht op een heldere dag indrukwekkend. Ik denk dat we hier prima twee weken kunne vertoeven! Zoals gezegd zal het tot en met maandag (uiterlijk) dinsdag nog vol in het teken staan van afspraken. De rest van de onderzoeksperiode (tot en met volgende week vrijdag), zullen we gebruiken om full time aan het rapport te schrijven. Het wordt nog een aardige klus, maar komt vast goed! Weer genoeg geschreven voor vandaag, tot de volgende keer!

Xx Jasper

• 06 Mei 2014 - 11:25

Berber:

Yehes, ben ik zomaar de eerste die reageert! ;)
    Chil dat jullie nu in Kaapstad zitten hoor, klinkt al een stuk beter! Hoewel die iphone.. Gelukkig hoeven ze dat B-merkje van jou niet he ;)
    Geniet ervan deze week!
    XX

• 06 Mei 2014 - 12:19

Beatrix:

Mooi gesê Jasper.
    Pret om te lees vir ons!
    Soen, Beatrix

• 06 Mei 2014 - 12:48

Thom:

FatCactus in Kaapstad is leuke tent om lekker te borrelen in de middag naar de avond toe! Zeker een aanrader!!

• 06 Mei 2014 - 17:30

Jos :

Jeetje, wat kun je in korte tijd een boel meemaken. Ondanks de drukte ook nog tijd voor leuke dingen lees ik. Het retourtje Robbeneiland komt hopelijk toch nog aan de beurt.
    Je site wordt internationaal zie ik, er wordt ook al vanuit het buitenland gereageerd. ;)

• 08 Mei 2014 - 15:49

Gert-Jan:

He Jasper, heb net alles doorgelezen, kost me wel een paar minuten :-(

lees dat alles verder goed gaat, have fun !

• 11 Mei 2014 - 16:12

Marian :

Nou ik ben niet de eerste die reageert ;-), maar het is wel fantastisch om je verhalen te lezen. Je houdt wel van ondernemen, dat is duidelijk. De combi met werken, reizen en chillen, klinkt goed. Geniet ervan.
    Doei, Marian.

• 12 Mei 2014 - 19:30

Marthe:

Klinkt stukken beter waar je nu zit! En ook nog hard aan het werk ;). Succes!

• 17 Mei 2014 - 20:15

Marian:

Hey Jasper, gefeliciteerd jongen. Wij drinken er hier eentje op. Per slot heb je een jubileum te vieren nietwaar? Ha ha, zal wel een kroegavond worden vanavond.