Nazomeren in Legoland - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Nazomeren in Legoland - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Nazomeren in Legoland

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Oktober 2011 | Denemarken, Århus

Hej!

Tijd voor een nieuwe update! Moet zeggen dat de tijd aardig snel gaat aangezien ik vandaag alweer precies zes weken in Denemarken zit!

Legoland:
Waar me werd verteld dat het weer alleen maar minder zou worden gaandeweg ik langer in Denemarken zou zitten was het de afgelopen anderhalve week toch een aangename verassing. Iedere dag zon, 20-22 graden, geen regen en geen wind. Lekker weer dus om in het park te zitten (de campus hier bij mij is gewoon één groot noorderplantsoen met faculteitsgebouwen er omheen) of om dingen te bekijken. Zo stond er op zaterdag 24 september een trip naar Legoland op de planning voor ASB students. Met zes bussen zijn we 's ochtends die kant op gegaan, Billund is een kleine anderhalf uur rijden (zuidelijk). Als klein kind leek Legoland me al helemaal geweldig en ik had uiteraard hoge verwachtingen. Ik moet zeggen dat het aan het eind van de dag een klein beetje tegenviel, maar al met al was het toch wel tof om een keer gezien te hebben. Zeker wanneer je toch in de buurt bent! Eén derde van het park is een soort van madurodam helemaal van lego, met onder andere ook een Nederlands landschap. De andere tweederde is meer een attractie park voor (jonge) kinderen. Zo waren er attracties waar Remco en ik niet eens in mochten aangezien de maximale lengte 1.90m was, haha. De dag werd afgesloten met een groot feest in een club in de stad.

Deense lessen:
Verder is vorige week mijn Deense taalcursus gestart. Via de universiteit kunnen alle exchange students zich aanmelden voor (gratis) Deense lessen. De Deense taal hebben ze opgesplitst in zes verschillende modules waar je al met al tussen de 2 a 3 jaar over doet. Marjolein en ik zijn nu begonnen met module 1, wat ook al behoorlijk intensief is. Iedere dinsdag en donderdag van half 5 t/m 7 uur hebben we les in de stad. Met een groepje van ongeveer 20 studenten en een lerares. Na acht weken lessen volgt er een kort tentamen waar met name je spreekvaardigheid op de proef wordt gesteld. Ook moet je drie dunne boekjes lezen (40-50 pagina's) en de eerste moeten we volgende week donderdag al uit hebben! Ik moet zeggen dat het een lastige taal is, met name de uitspraak (ze spreken maar een klein gedeelte uit en voegen veel woorden samen in de uitspraak), maar het gaat me best goed af. Veel woorden lijken toch wel op het Nederlands danwel het Duits. Even een kleine introductie in de Deense uitspraak. Een 'a' spreek je meestal uit als 'e' (flaske = fleske = fles). De 'aa' of 'å' spreek je uit als 'oo' (Aarhus = Oorhoes). De 'u' spreek je uit als 'oe' (zie vorige voorbeeld). De 'y' spreek je uit als 'u' (ny = nu = nieuw). De 'æ' spreek je uit als 'ee' (læse = leese = lezen/studeren) en de 'ø' spreek je uit als 'eu' (øje = euje = oog). Daarnaast spreken ze de 'd' aan het eind van het woord niet uit (Holland = Hollén = Nederland) en het allerlastigste is nog de 'dd'. Hoe je dat uitspreekt is niet uit te leggen met woorden, want al sprekend is het haast niet te doen. Jeg hadder Jasper = Jaj hellu Jasper = Ik heet Jasper. Het klinkt een beetje als een dubbel 'l' maar als je dat tegen ze zegt dan gaan ze daar vol tegen in, het is totaaal anders... ok. Maar goed, genoeg werk aan de winkel dus! Merk al wel dat ik in huis her en der wat woordjes op pik, Deense ondertiteling soms begrijp en in de krant ook wat herkenbare dingen zie dus het begin is er al.

Universiteit:
Ook wordt het met de studie inmiddels wat drukker. Al mijn zes vakken zijn inmiddels aan de gang en gemiddeld heb ik rond de 9 colleges (meestal van 2 uur, soms 3) per week. Volgende week de eerste presentatie en verder erg veel lezen en straks nog wat essays schrijven. Het tentamenrooster is nog niet bekend (pas ergens in november) maar ik weet wel dat ik tentamens heb in de periode van week 50 en 51. Ik heb ondermeer twee 'gewone tentamens', één mondeling tentamen, één driedaagse case study tentamen en twee essays. Genoeg dus... Ook opvallend is dat al mijn docenten vrouwelijk zijn, of dat toeval is of niet ik heb geen idee maar het valt wel op. Zo heb ik ondermeer twee Duitse, een Griekse, een vrouw uit Tanzania en twee Deense professoren.

Huis en feestjes:
Ook in huis is alles nog steeds gezellig. Zo zijn we al een keer met z'n allen (die beschikbaar waren) uit eten geweest in de stad en hadden we vorige week vrijdag een pubcrawl op de planning langs alle fridaybars op de campus. Zo zijn we ondermeer bij filosofie, duits, psychologie, geschiedenis, medicijnen en political sciences geweest om een biertje te drinken. Was erg gezellig. Verder staat er volgende week vrijdag een themafeest op de planning hier op de verdieping met het thema 'goud'. Wat extra leuk is is dat Romy daar ook bij zal zijn! :D Want m'n ouders en Romy komen volgende week vrijdagmiddag hier aan in Aarhus en zullen t/m maandag hier blijven. Kijk ik erg naar uit moet ik zeggen! Ook zijn de maaltijden die voorbij komen in de dinnerclub ontzettend gevarieerd. Zo heb ik al kunnen genieten van Vietnamese springrolls, chilli con carne met ondermeer een chocolade/bier saus, echte Deense hot dogs, heerlijke zelfgemaakte lasagne en ga zo maar door! Ook nog twee feestjes die de moeite waard waren om te vermelden was de verjaardag van Asia (Poolse meisje bij Marjolein in huis) waar we een mooi partijtje hebben gehouden met het hele huis + Remco en Micheal (ook Pools). En verder was er afgelopen weekend Oktoberfest hier in het Studenterhus wat ook wel grappig was!

Hier wou ik het bij laten voor deze keer. Bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen! En voor foto's verwijs ik jullie naar deze link: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/NazomerenInLegoland?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMaN3O_y9YrxsQE&feat=directlink

Tot de volgende keer!
xx

  • 05 Oktober 2011 - 16:16

    Sicco:

    Ha dik!

    Je vermaakt je prima lees ik! Ik had toevallig vandeweek dezelfde discussie met de locale Denen hier..

    Ik hoorde toch echt Jeg Hilde.. Maar er zat absoluut geen L in.. wat een gemartel! Succes dermee! Onbegonnen werk! :P

  • 05 Oktober 2011 - 16:21

    Jaj Hellu Willem:

    Dan oeze hoes is eulles eukee. Benne njet trug van trie tagen Okterfesteuh in Moenchen. Waar zjeer gemutlich met vjiel hele litres bjier.
    Zei al dat je te groot was voor Legoljand. Je paste zeker niet in de trapauto.
    Goeietag

  • 06 Oktober 2011 - 09:39

    An:

    Goddag Jasper,
    Du laese min beretning sikker udder forsog: succes med studium,dansk laeren og feste!
    Venlig hilsen!

  • 08 Oktober 2011 - 18:55

    'Walkover' Willie:

    Klinkt lekker jasperoni! Veel school wel, dat moet tegenvallen. Die star wars lego is echt vet man! Sowieso het hoogtepunt van je trip nu al :D! Nou hou je haaks en misschien kunnen we een keer skype.

    Groetjes,

    Je grootste fan.

  • 09 Oktober 2011 - 18:15

    Fenny:

    Ha Jasper,
    Weer een prachtig verslag hoor!
    Ook wij kijken erg naar vrijdag uit! Er staan al een aantal dozen klaar voor jou!
    Succes met Deense les en natuurlijk met je vakken.
    Ook groeten van Jos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 89274

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 23 Juni 2014

Onderzoek en reizen in zuidelijk Afrika!

23 Augustus 2011 - 21 December 2011

Studeren in Aarhus

03 September 2007 - 16 Juli 2008

Backpacken in Australië, Nieuw Zeeland en Azië!

Landen bezocht: