Commissieweekend en studeren - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Commissieweekend en studeren - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Commissieweekend en studeren

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 December 2011 | Denemarken, Århus

Hee!

Nog maar 13 daagjes te gaan en de tijd vliegt momenteel! Ik zit nu midden in mijn tentamenperiode, maar toch even tijd voor een update (ideaal studie ontwijkend gedrag) vanuit het inmiddels aardig koude en donkere Aarhus.

Waar ik vorige keer (26 november, red.) vertelde dat ik mijn eerste vak had afgerond (Aspects of Denmark) door middel van het inleveren van een verslag, heb ik inmiddels al vier van mijn zeven vakken afgerond! Dinsdag 29 november was best spannend, want toen had ik namelijk mijn Deense mondelinge examen. Acht weken lang, twee keer in de week 2,5 uur lopen zwoegen (+ nog huiswerk) en dat moest zich nu gaan uitbetalen in een kort mondeling tentamen. Nou gebruik ik in het dagelijks leven bijna geen Deens (alles gaat in het Engels), dus toch blijft het lastig en spannend. Maar goed, om 16.40 werd ik het kantoortje ingeroepen en moest ik plaatsnemen aan een bureau met voor en naast mij twee examinatoren (?). Er werd geen woord Engels gesproken dus je moest goed opletten, haha. Voor mij lagen twee kaartjes waarvan ik er één moest trekken. Stond op 'bog' (= boek). Vervolgens lagen er drie nieuwe kaartjes waarvan ik er één moest trekken, hier stond op '1'. En dus moest ik een samenvatting vertellen van het eerste boekje dat ik had gelezen deze periode. In totaal hadden we drie boekjes moeten lezen en verder moest ik ook twee onderwerpen voorbereiden om over te kunnen praten (ik had mijn familie en Groningen). Eén van die vijf werd het dus en bij mij was het dus boek nummer 1. Ik vertelde mijn beknopte samenvatting en naderhand stelde ze een paar vragen. Ik begreep gelukkig alles en kon redelijk antwoorden. Het tweede onderdeel van het examen was het stellen van vragen. Ik kreeg een foto voorgeschoteld en moest binnen een minuut vijftien vragen kunnen stellen over wat ik zag op die foto ('wie zijn dit' 'hoe heten zij' 'wat zijn zij aan het doen' en ga zo maar door). Ook dit ging aardig en toen was het alweer voorbij. De volgende dag kreeg ik een mailtje dat ik geslaagd was en dat ze mijn certificaat zullen opsturen! :D

Die vrijdag daarop moesten Remco en ik ons verslag voor het vak Sustainable Production and Consumption inleveren. We hadden geschreven over de duurzaamheid van Nokia. En daarmee was dus vak drie afgevinkt van het lijstje. Afgelopen maandag kon ik 's ochtends een case ophalen bij de universiteit voor het vak New Media and Business. Hier kregen we drie dagen de tijd voor om een verslag te schrijven. Het ging over de Social Media strategieën van een groot Deens bedrijf (TC Electronic) en daar moest je dan uiteraard alle theorieën op toepassen die we deze periode hadden geleerd. Dit verslag heb ik vanochtend ingeleverd en daarmee is nummer vier afgevinkt. De moeilijkste komen nu echter nog.. twee 'gewone' tentamens en één mondeling tentamen, op de 14e, 19e en 20e van december. De 21e zal ik dan (samen met JW die me komt ophalen) weer naar Nederland reizen!

Tussendoor stond er echter nog wat leuks op de planning, de Redactie (commissie waar ik het afgelopen jaar in zat) van Veracket (studenten tennisvereniging uit Groningen) kwam namelijk afgelopen weekend langs! Vrijdag tegen de avond reden ze met de mooie huur auto de parkeerplaats op voor mijn kollegium, een leuk weerzien! Wat gedronken op m'n kamer en vervolgens lekker pizza gegeten in de buurt. Hierna wat drankspelletjes gedaan en de stad onveilig gemaakt. Eerst in een kroeg en vervolgens lekker stappen, erg geslaagd! De vier dames sliepen in een hostel vlak in de buurt en Rick sliep bij mij op de kamer. De volgende dag lekker uitgeslapen, 's middags wat door de stad gelopen en 's avonds gekookt bij mij thuis en vervolgens Sinterklaas gevierd! Iedereen had zich aardig uitgesloofd met gedichten en cadeaus dus dat was erg leuk! Verder werd ik ook nog verrast met een groot pakket van Romy (en Willem en Jolanda) met allerlei lekkernijen en bier! Supermooi dus! :D Zondags weer lekker uitgeslapen en vervolgens zijn de dames in de stad wezen shoppen en hebben Rick en ik lekker voetbal gekeken. Uitgebreid gelunched met z'n allen en aan het eind van de middag vertrokken ze weer richting Nederland. Echt een heel tof weekend!

De laatste twee weken zal in het teken staan van veel leren, af en toe een afscheidsfeestje, klein beetje fitness en nog meer leren. Nog bedankt voor alle reacties en tot de volgende keer!

Ik heb ook bij mijn vorige blog foto's gezet die zijn te vinden via deze link: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/TDCAarhusGFAndJul?authuser=0&feat=directlink
De foto's van deze blog zijn te vinden via deze link: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/CommissieweekendEnStuderen?authuser=0&feat=directlink

xx

  • 08 December 2011 - 22:17

    De Sorteerhoed:

    Klinkt heel 'leergierig' allemaal jasperoni :D maar zo ken ik je ook wel. Nog als de dag van gister herinner ik me hoe je altijd boos op mij werd als ik zogenaamd niet genoeg mijn best deed op school terwijl ik in werkelijkheid het werk van propje overschreef natuurlijk. Maar dat daar gelaten. De 21e december kom jij alweer naar de lage landen? mooi man! ik zal op je wachten, altijd...
    doei!
    Floris Walkoverborg

  • 09 December 2011 - 01:57

    Sicco:

    Joo Jasp! Keurig, Deens in de pocket! Succes met de laatste tentamens! :)

  • 09 December 2011 - 18:45

    Marian:

    Nou Jasper het is wel duidelijk:time flies when you're having fun. Het beeld van je verslagen is wel dat je je daar goed vermaakt en waarschijnlijk ook nog wel wat opgestoken hebt op allerlei gebied. Fantastisch! Leuk dat JW je komt halen.

  • 11 December 2011 - 10:09

    Lianne:

    Haha leuke verhalen en leuke foto's! =D Was een super awesome weekend! Geniet van je laatste daagjes daar en dan gaan we snel weer op stap in Grun!

    x Lianne

  • 11 December 2011 - 11:09

    An:

    Hallo Jasper,
    Dit was weer een leuk verhaal over je leven als student in Denemarken.

    Nog tien dagen en je kunt je in Nederland in het " feestgedruis " storten :-)
    Veel succes met je laatste 3 tentamens en alvast goede reis naar huis gewenst.
    Groeten.

  • 14 December 2011 - 10:15

    Jolanda:

    Hallo Jasper

    Nog een weekje hard leren en je bent weer thuis.
    Leuk om al je verhalen te lezen.
    Wij kijken op zondag met ons vieren studio sport en drie op reis. Over twee weken weer met vijf personen zoals we dat gewend zijn. Fijn dat je er dan weer bij bent.
    Groetjes en tot volgende week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 89279

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 23 Juni 2014

Onderzoek en reizen in zuidelijk Afrika!

23 Augustus 2011 - 21 December 2011

Studeren in Aarhus

03 September 2007 - 16 Juli 2008

Backpacken in Australië, Nieuw Zeeland en Azië!

Landen bezocht: