Back home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Back home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Back home!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

10 Januari 2012 | Nederland, Groningen

Hee allemaal!

Ik ben inmiddels alweer een goede twee weken thuis, maar toch nog even een laatste verslagje over de laatste twee weken Aarhus!

De laatste twee weken stonden veel in het teken van leren en afscheid nemen. Aangezien veel studenten op een andere dag weer terug gingen naar hun thuisland was er met name de laatste week iedere dag wel iemand om afscheid van te nemen. Tussendoor moest er echter (door met name mij) nog flink gestudeerd worden. Ik had mijn laatste tentamen namelijk pas op de 21e van december, waar sommigen een week eerder al klaar waren!

Op de 14e van december had ik mijn mondeling tentamen van Intercultural Communication. Mondelinge tentamens heb je niet bij mij op de studie bij de RUG dus dat was toch even spannend. Gedurende het semester hadden we ongeveer twintig (academische) artikelen behandeld met theorieën, modellen en concepten over cultuur, interculturele communicatie en problemen en oplossingen. Dit moesten we dus allemaal weten, inclusief auteurs. Bij het lokaal van het tentamen aangekomen moest ik blind een kaartje trekken, waar twee vragen op stonden waar ik 20min de tijd voor had om hier het antwoord op voor te bereiden. De vragen die ik had, betroffen niet mijn favoriete concepten, maar het lukte me wel om een gestructureerd (erg belangrijk) en goed antwoord voor te bereiden. In acht minuten moest je dit dan 'presenteren' waarna er door de docent nog een aantal vragen werden gesteld en de discussie aan kon worden gegaan. Vervolgens kreeg je twee cijfers, één voor je kennis van de vraag/het onderwerp (telde 2/3) en één voor je uitspraak, structuur en vloeiende antwoord (telde 1/3). Uiteindelijk kreeg ik voor beide een 10! Geen Nederlandse 10, maar een Deense. Ze werken in Denemarken met het 7-point-scale system. Getransfereerd naar het Nederlandse systeem ziet dat er zo uit. Een 12 is een 10, een 10 is een 9, een 7 is een 8, een 4 is een 6, een 2 is een onvoldoende en een -3 is een 1 (wanneer je bijvoorbeeld niet op komt dagen). Maar je kunt dus niet zoals in Nederland een komma cijfer krijgen (6,4 ofzo). Maar goed, mijn eerste negen op de universiteit is dus binnen!

De 20e had ik het tentamen van Natural Resources en Environmental Economics, een drie uren durende open boek tentamen (ook met laptop). Dit vond ik het moeilijkste vak wat ik had gehad en ook het tentamen was lastig. Ben erg benieuwd naar mijn cijfer, want die heb ik nog niet binnen. Ze zijn vrij langzaam (met alles) in Denemarken en ook voor het nakijken van een tentamen staat zes weken (bij de RUG 10 werkdagen). De 21e had ik Industrial Marketing, wederom een 3 uur durende open boek tentamen. Dit tentamen viel erg tegen en is ook afwachten, ook hier het cijfer nog niet van binnen. Het enige overige cijfer die ik terug heb gekregen was van het vak Aspects of Denmark. Het makkelijkste vak wat ik ooit op de universiteit heb gevolgd, haha. Het 'tentamen' was een zeven kantjes tellend verslag waarin ik moest beschrijven waarom de Denen door vele onderzoeken vaak als gelukkigste/vrolijkste volk ter wereld naar voren komen. Niet heel academisch dus, maar tijdens dit vak leerden we wel wat meer over het land Denemarken zelf, dus voor ons uitwisselingsstudenten was het toch wel interessant. Als je er dan ook nog makkelijk een hoog cijfer voor kunt scoren is dat helemaal prima natuurlijk. Ik kreeg namelijk een 12! Wat dus een 10 is in Nederland. Jammer genoeg mag je van de RUG geen 10 transfereren vanuit het buitenland en zal het een 9 worden, maar toch altijd leuk, haha.

Zoals gezegd waren er ook leuke afscheidetentjes en feestjes. Zo zijn we met een groep boys (twee Canadezen, een Duitser, een Belg, drie Nederlanders en een Fin) uit eten geweest bij één van de betere restaurants van Aarhus (en naar Deense verhoudingen niet eens super duur!), wat erg gezellig was. Ook hadden we nog een leuk afscheidsetentje in het huis van Marjolein met een man of 10. Precies na mijn laatste tentamen (woensdag de 21e) stond JW al bij me op de stoep. Hij kwam me ophalen met de auto. Samen wat gegeten en naar het laatste feestje gegaan. In één van de kollegiums, begon nog rustig maar uiteindelijk toch een man of 100 en erg gezellig. De volgende ochtend flink schoonmaken bij mij op de kamer en de laatste formaliteiten regelen (veel papierwerk) voordat we vertrokken met de auto naar Nederland! Tegen de avond kwamen we aan in Vries en zaten de vier maanden er alweer op! Met name de laatste weken waren echt voorbij gevlogen.

Al met al toch weer een super mooie ervaring die eigenlijk elke student zou moeten hebben. Nou had ik met mijn reiservaring natuurlijk al wel het nodige meegemaakt met betrekking tot alleen in een nieuwe omgeving in het buitenland overleven, maar dan nog. Thuis met de familie (één dag bij mij, één dag bij Romy ;) ) kerst gevierd en vervolgens lekker met Romy een weekendje naar Antwerpen geweest om oud en nieuw te vieren! Wanneer je beide van reizen houd is dat natuurlijk een ideale gemeenschappelijke hobby! Op het moment ben ik druk bezig om een baantje te zoeken want tot de zomer hoef ik nog maar drie vakken te halen, voordat ik mijn Bachelor heb afgerond. En dan moet ik natuurlijk hopen dat ik alle vakken in Denemarken heb gehaald, zijn toch twee die nog wel spannend zijn. Afwachten dus!

Jullie allemaal bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen wanner je in het buitenland zit! En dit is ongetwijfeld niet de laatste keer dat ik deze website zal gebruiken, het reizen en het buitenland blijven toch trekken. Maar eerst maar weer is een tijdje in Nederland verblijven!

Via deze link de laatste foto's uit Denemarken en Antwerpen: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/BackHome?authuser=0&feat=directlink

xx

  • 10 Januari 2012 - 16:41

    An:

    Hallo Jasper,

    Je bent weer terug en alweer volop bezig lees ik.....

    Succes met je de afronding van je bachelor en met het vinden van een baantje.

    Groeten,an


  • 10 Januari 2012 - 20:31

    Wikje:

    Jasper ,
    Heb je foto's en reisverhalen met plezier gelezen . Een baantje zoeken ? ........tekstschrijver misschien ? daar heb je wel talent voor!
    Groeten van ons allemaal hier út Fryslân

  • 10 Januari 2012 - 21:40

    Marian:

    Ben benieuwd waar je volgende verhaal dan vandaan komt Jasper. We blijven je hier volgen. Maar
    goed ............. eerst je bachelor maar eens halen.
    En dan succes met het zoeken naar een baantje.
    Doei, Marian

  • 13 Januari 2012 - 11:35

    Geppie:

    Welkom terug Jasper.
    Ik wens je veel succes met het vinden van werk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2102
Totaal aantal bezoekers 89272

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 23 Juni 2014

Onderzoek en reizen in zuidelijk Afrika!

23 Augustus 2011 - 21 December 2011

Studeren in Aarhus

03 September 2007 - 16 Juli 2008

Backpacken in Australië, Nieuw Zeeland en Azië!

Landen bezocht: