Colleges en feestjes! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Colleges en feestjes! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Colleges en feestjes!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

18 September 2011 | Denemarken, Århus

Hee!

Zo.. alweer twee weken verder en dus tijd om maar is een kleine update te geven vanuit het altijd regenachtige Aarhus!

Universiteit:
De afgelopen weken zijn weer druk geweest, maar ook erg leuk. Na mijn vorige blog (zondag 4 september) begonnen gelijk mijn eerste colleges (maandag 5 september, 8u in de ochtend). De rest van de week stonden dan ook in het teken van de eerste colleges en nog de nodige dingen regelen. Ik moest een vak omruilen aangezien ik overlap had in m'n rooster en heb er voor gekozen om Natural Resources and Environmental Economics te gaan doen ipv Introduction to Japanese Society and Culture. Had verder ook niet heel veel keus, want dit was één van de weinige vakken die ik kon veranderen waardoor mijn rooster zou kloppen. Inmiddels heb ik van vijf van de zes vakken al een keer college gehad en is het vergelijkbaar met de colleges in Nederland. Alleen zijn de klassen internationaler en heb ik tot dusver ook nog maar één Deense docent gehad (vak: Aspects of Denmark...) en verder twee Duitse, een Griekse en een vrouw uit Tanzania. Mijn zesde vak begint morgen. Ik heb iedere dag college, maar meestal maar twee of vier uurtjes, midden op de dag. Dus dat is te overzien. Wel is me al duidelijk dat je veel moet lezen (artikelen/boeken) en dat ik dus nu al een beetje achter lig (heb nog niet eens alle boeken?!). Verder valt op dat bijna iedereen zijn laptop meeneemt naar college en dat driekwart van de tijd daarop geFacebookd wordt. Verder is niks verplicht, lopen de Denen soms in en uit, is het geen probleem als je eet tijdens college en spreek je de docenten aan met je en hun voornaam.

Feestjes:
Naast al het 'drukke' studeren moet er natuurlijk ook gefeest worden. Inmiddels alweer aardig wat partijtjes meegemaakt, een kleine greep hieruit. Op vrijdag 9 september stond de hele campus in het teken van de Danmarks storste fredagsbar. Ofterwijl de grootste fridaybar van Denemarken. Zoals ik vorige keer had uitgelegd heeft elke faculteit of groepering een eigen fridaybar (zo is die van de ASB: Klubben). Deze vrijdag was echter de complete campus omgetoverd tot festival. Drie grote partytenten waar overdag aan grote tafels bier kon worden gedronken (a la J&T) en die 's avonds werden omgebouwd tot grote feesttenten met DJ's en dergelijke. Verder werd er overdag ook nog een soort van sportdag gehouden. Al met al, een mooi groot feest! Ook organiseren verschillende Kollegiums (flats met studenten) soms feestjes. Zo was er gister een feest in één van de kollegiums vlakbij de ASB. Dit houdt in dat er erg veel studenten op af komen en er goedkoop bier en shotjes zijn; niet onbelangrijk in het dure Denemarken. Ook was er nog een meisje jarig geweest uit mijn tutorgroepje van de introductieweek en hebben we daar gezellig gegeten. Ben inmiddels ook kind aan huis bij Remco (en zijn huisgenoten) en Marjolein (en haar huisgenoten) wat erg gezellig is. Zaterdag 10 september had ik een groepje uitgenodigd waar ik tot dusver het meeste mee omga (Marjolein + al haar huisgenoten en Remco) om bij mij te komen eten/drinken, was erg geslaagd. Verder staan de dinsdagen in het teken van de International Nights in het studenterhus vlakbij mijn huis. Ook altijd erg gezellig en afgelopen dinsdag was daar bijvoorbeeld een karaoke avond.

Cultuur snuiven:
Naast dit studeren en feesten moet er natuurlijk ook nog cultuur worden gesnoven. Zoals ik vorige keer al vertelde over de trip naar Horsens, zijn we afgelopen week naar een openluchtmuseum geweest in Aarhus, genaamd Gamle By. In dit museum zijn allemaal huizen nagebouwd uit het oude denemarken (tussen 1300 en 1900). Met name ambachtshuisjes, waar je dus ook naar binnen kon om te zien hoe het er in die tijd aan toe ging. Al met al is het een compleet dorpje en dat midden in Aarhus, best leuk om gezien te hebben! Voor een betere impressie verwijs ik jullie naar de foto's. Verder staat er voor komende zaterdag een trip naar Legoland op de planning! Met een goede 100 exchange students zullen we in bussen (?) die kant op gaan, georganiseerd door de ASB.

Mijn huisje:
Ook in huis is alles nog altijd koek en ei. Erg gezellig met mijn Deense huisgenoten al begrijp ik er nog steeds geen snars van. Probeer wel wat woordjes en korte zinnetjes te leren, maar het is een lastig taaltje. Over anderhalve week gaat echter mijn Deense taalcursus van start (als het goed is) waar ik acht week lang, twee keer in de week een sessie van 2,5 uur zal krijgen om de taal wat beter onder de knie te krijgen! Ik ben benieuwd! Ook moest ik afgelopen woensdag voor het eerst koken voor de 'dinner club'. Toch wat enige druk op mijn schouders, haha. Gelukkig kon ik de Deense harten veroveren met mijn heerlijke pasta pesto en was ook dit een geslaagde avond! Ook hebben we een huisvergadering gehad waar een aantal cruciale zaken werden besproken als: feestjes (drie stuks!), kranten, schoonmaakrooster en de huisrekening. Ook moesten er twee nieuwe mensen komen die verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschappelijke koelkast (lees: beerfridge), zodat deze gevuld is en ook de financiële administratie. Deze taak hebben Anders en ik maar op ons genomen als jongste (in de zin van het kortst wonende) bewoners (en tevens sterke mannen) van de verdieping ;).

En verder:
Heb ik eigenlijk niet zo heel veel te vertellen.. Aangezien mijn camera niet mee wil werken (of de batterijen niet) heb ik zelf helemaal geen plaatjes geschoten. We leven echter in 2011 en dan kun je tegenwoordig alles op internet vinden en er vanaf halen :) Voor wat foto's betreffende deze blog en de vorige verwijs ik jullie dus door naar de volgende link: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/CollegesEnFeestjes?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMbZ5Mbx99TTZw&feat=directlink

Hier wou ik het bij laten. Bedankt voor alle leuke reacties, leuk om te lezen :) Ik moet zeggen dat ik nog geen tennisracket heb aangeraakt, maar dat ik al wel keurig aan het hardlopen ben en wat krachttraining heb gedaan (jaja). Daarnaast is het fietsen hier met alle heuvels, veel wind en zonder versnellingen een training op zich!

Tot de volgende keer!
xxx

  • 20 September 2011 - 09:20

    Willem :

    Dag Jasper, zo te lezen vind je je draai wel in Aarhus. Master of the fridge, jaja. Wel fantastisch al die nationaliteiten. In Vries gaat alles zijn gangetje. Iedereen zit weer in het ritme school, werk, concoursen, voetballen.
    Pasta Pesto for ever.

  • 21 September 2011 - 12:52

    Geppie:

    Aan de foto's te zien vermaak jij je daar wel en ben je al aardig ingeburgerd.
    Geniet er van en succes met de studie

  • 23 September 2011 - 08:54

    Romy:

    Hoi Lieverd!
    Al weer lekker in de college banken? En het het hardlopen vind ik vet knap van je, wie had dat ooit gedacht??
    Ik wil graag meer foto's! kus

  • 23 September 2011 - 12:02

    Britte:

    Leuk om het verslag te lezen! Volgens mij vermaak je je wel daar! Ik heb gister gezellig met Romy gegeten, dus maak je niet druk, die vermaakt zich ook prima;)! Veel plezier nog!

  • 02 Oktober 2011 - 09:44

    Bert En Petra:

    Hoi Jasper, kom je met al dat koken en feesten nog wel toe aan studeren:) De foto's zien er goed uit! Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat met het leren van de Deense taal, lijkt me niet eenvoudig met al die vreemde klanken. Ik begrijp dat je binnenkort bezoek krijgt uit Nederland. Heel veel plezier! Groetjes Bert en Petra

  • 04 Oktober 2011 - 18:10

    Arend Sr:

    Hallo Jasper,

    Ik ben net een weekje thuis en ben 4 weken naar Hongarije geweest. Al die weken schitterend weer gehad tussen de 28 en 40 graden. Er zat 200 kilo druiven aan mijn wijngaardje , waar je ongeveer 120 liter wijn van kan maken.
    Romy zal je wel het een ander verteld hebben. Zo te lezen kom je de dagen wel goed door. Kijk even uit naar een paar goede visstekjes , wie weet kom ik nog eens in Denemarken.
    Groetjes, ook van Tia en geniet er van.

    Arend sr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 645
Totaal aantal bezoekers 89676

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 23 Juni 2014

Onderzoek en reizen in zuidelijk Afrika!

23 Augustus 2011 - 21 December 2011

Studeren in Aarhus

03 September 2007 - 16 Juli 2008

Backpacken in Australië, Nieuw Zeeland en Azië!

Landen bezocht: