Introductieweek - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

04 September 2011 | Denemarken, Århus

Hoi allemaal!

Allereerst bedankt voor de reacties, leuk om te lezen :) Afgelopen week ontzettend veel meegemaakt dus zal proberen een overzichtje te geven.

Maandag:
De introweek begon op maandagochtend in de aula van de universiteit. Ongeveer 100m bij mijn huis vandaan. We kregen wat informatie te horen over de Deense cultuur (Denen zijn behoorlijk terughoudend en niet echt 'outgoing', dat is dus even wennen, zeker met 14 Denen bij mij op de verdieping) / de academische cultuur en we werden een warm welkom geheten. Na de lunch break werden we rondgeleid over de universiteitscampus. Maar daar hebben we (studenten van de Aarhus School of Business - ASB) eigenlijk verder niet zoveel aan, want bijna al onze colleges zijn bij ASB, ongeveer 1,5km verderop. Hierna volgde een welkomstreceptie met hapjes en drankjes zodat je de tijd had om veel mensen te leren kennen. 's Avonds heb ik thuis gegeten en na het eten ging het programma weer verder. We werden onderverdeeld in groepen van tussen de 20 en 25 mensen die begeleid werden door twee tutoren. (keiouders) We gingen een quiz doen en vervolgens gezellig een biertje drinken. Verderop in de week waren de tutoren je aanspreekpunt en namen we gezamenlijk deel bij wat activiteiten.

Dinsdag:
De dinsdag begon met een uur Deense les. Zinnetjes die je moest oefenen met je buurman/buurvrouw en ook moesten we Deense liedjes zingen en zelfs nog even dansen. Dit alles om 9u 's ochtends.. Hierna kregen we informatie over verschillende groeperingen waar je heen kunt voor hulp of waar je je bij aan kunt sluiten (studentenraad, sportverenigingen etc.). 's Middags kregen we een rondleiding door het centrum van de stad, maar dit was niet zo heel boeiend dus toen ben ik maar met twee andere Nederlanders (Remco en Marjolein) de kroeg ingedoken. 's Avonds 'thuis' gegeten met huisgenoten en daarna stond de 'international night' op het programma. Een feest iedere dinsdag voor (met name) exchange students. Had nog een huisgenoot meegenomen en was verder erg gezellig.

Woensdag:
Waar de eerste twee dagen zich afspeelden op en rond de universiteit(campus), moesten we de woensdag en donderdag naar de ASB. Wederom werden we om 9u al verwacht, maar ontbijt kregen we daar. De directeur van de ASB sprak ons toe en met ons tutorgroepje kregen we een rondleiding door het gebouw. Ook was er kort de tijd om wat praktische dingen te regelen zoals het studentennet voor je vakken/roosters etc. en je studentenmail. 's Middags stond er een 'case competition' op het programma. Een bedrijf gespecialiseerd in elektrische auto's stelde ons de vraag hoe we van Aarhus de beste groene stad van de wereld konden maken. De tutorgroepjes werden opgesplitst in kleine groepjes van 5 en daarmee ging je aan de slag. Na twee en een half uur moest je een plan inleveren en een dag later zou de winnaar verkozen worden (en een trip naar Kopenhagen winnen). Aan het eind van de middag gingen we naar het amphitheater op de campus want hier gingen alle Deense eerstejaars van de ASB feest vieren. Iets van 500 eerstejaars waren opgesplitst in groepen van rond de 50 die allen hetzelfde waren verkleed aan de hand van het thema 'western'. Een groep verkleed als koeien, cowboys, boeven, je kon het zo gek niet bedenken. Verder muziek en bier en super lachen om te zien. Eten deden we weer op de ASB en daar vond 's avonds ook weer feest plaats voor alle eerstejaars Denen en alle exchange students. Elke faculteit of groepering heeft hier haar eigen 'fridaybar'. De van de ASB zit in de kelder van de ASB en heet Klubben en is naast de vrijdag ook nog op donderdag open. Alle andere fridaybars zijn op en rond de campus, waar vrijdagmiddag/avond mensen van de faculteit (en gasten) elkaar dus kunnen ontmoeten onder het genot van een drankje/muziek en goedkope prijzen. Best grappig dus!

Donderdag:
Donderdag werden we echter al wel weer om 9u verwacht en werd er weer keurig voor ontbijt gezorgd. We kregen wat informatie te horen over het cijfersysteem, de vakken, tentamens en meer van dat soort zaken. Na de lunch waren we lekker vrij om te staan en gaan waar je wilde en veel verkozen ervoor om lekker een middagdutje te doen. Ik heb eerst nog wat dingen geregeld zoals een Deens nummer (gebruik mijn Nederlandse dus niet meer, wil je hem hebben mail dan ff). 's Avonds gingen we met ons tutorgroepje eten in de stad bij een buffetrestaurant om vervolgens in de stad uit te gaan bij een soort van Duitse pub. Ons tutorgroepje was echt een mix van allerlei nationaliteiten waarin geen één de overhand heeft. Even een kleine greep van wat voor afkomst de mensen hadden: Duitsland, Frankrijk, Engeland, Belgie, Spanje, Hongarije, Finland, Noorwegen, Amerika, Canada, Australie, Mexico, Singapore, Hong Kong, Phillipijnen, Turkije en Roemenie. Tel daarbij op nog twee Deense tutoren en mijzelf (de enige Nederlander) en je hebt een leuke interessante mix.

Vrijdag:
De vrijdag waren we vrij en was er tijd om lekker uit te slapen en overige zaken te regelen. 's Avonds lekker een filmpje gekeken met huisgenoten en mooi rustig aan gedaan.

Zaterdag:
Zaterdag wilden er wat lui de hot op om wat van de omgeving te zien. En zo zaten we met elf man om half elf 's ochtends in de trein richting Horsens, een stadje onder Aarhus. Het weer was super, graadje of 25 en een heerlijk zonnetje. Aangezien de Deense verkiezingen eraan komen (15 september) waren allerlei politieke partijen de straat opgegaan in Horsens om hun boodschap te verkondigen en waren er allerlei activiteiten. 's Middags lekker op het terras gezeten en daarna weer met de trein terug. 's Avonds bij wat exchange students thuis gegeten en de stad ingegaan aangezien daar het afsluitingsfeest van de introweek werd gehouden in één van de discotheken/clubs. Terugweg nog een zure lekke band opgelopen zodat ik de terugweg (berg op) mooi lopend kon doen.

Zondag:
Vanochtend dus mooi een tikkie brak en verder ook niet zo heel veel gedaan vandaag, behalve lekker skypen met Romy :D. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen je ontmoet in één zo'n week en waar iedereen vandaan komt. Desalniettemin moet de komende weken nog maar blijken met welke mensen je meer om gaat. Toch wel raar dat je hier zit zonder al het vertrouwde (vrienden/familie, maar ook taal/winkels etc.) en dat is natuurlijk wel een beetje winnen! Daarnaast mis ik Romy natuurlijk behoorlijk, maar die is al druk bezig om tripjes hierheen te plannen :D. Verder hebben ze ons gelukkig goed bezig gehouden deze week en zijn de activiteiten en feestjes erg gezellig. Daarnaast beginnen morgenvroeg (8u!) mijn eerste colleges al. Moet nog wel erg veel regelen (burgerservice nummer, residence permit, waskaart, vakken wisselen vanwege overlap in m'n rooster, boeken en ga zo maar door) dus druk genoeg.

Nu niet zo heel veel zin meer om foto's upteloaden, dus dat doe ik een ander keertje wel. Heb ook niet zo heel veel nieuwe op een paar uit Horsens en wat stapfoto's na.

Tot de volgende keer! :D
xxx

• 04 September 2011 - 20:34

Fenny En Jos:

Een mooi verslag hoor!
    Fijn dat we elkaar vanavond gesproken en gezien hebben! Super toch al die mogelijkheden tegenwoordig!
    Het was wel een drukke week zeg en erg veel nieuwe indrukken.
    Komt je bandenplaksetje al goed van pas!
    Succes de komende week!
    Veel liefs van ons.

• 04 September 2011 - 20:43

Richard:

Lekker dagboekie jap! Zo blijven we wel up to date hiero;)! Enjoy

• 05 September 2011 - 11:15

Florence Wilchini:

Dat klinkt prima jasperoni! heb je die case contest nog gewonnen? veel plezier daar groetjes floris

• 06 September 2011 - 15:12

Jolanda:

Hoi Jasper

Een leuk verslag.
    Zo krijg je een indruk wat jij daar allemaal aan het doen bent.
    Wel even wennen zeker om elke morgen vroeg op te staan.
    Groetjes en veel succes.
    jolanda

• 06 September 2011 - 16:03

Jasper:

Haha floris, nein helaas niet. Dat groepje kreeg toch mooi een tripje naar Kopenhagen (inclusief rondrit met elektrische auto en lunch) + 50 pond voor Amazon.com. Schade..

• 13 September 2011 - 09:57

An:

Hallo Jasper,
    Inmiddels ben je met het "echte " studeren begonnen neem ik aan en als dat net zo gaat als je introductie-week komt het wel goed met jou :-)
    Groeten en veel plezier/succes verder. Og tak for din rapport!!!!

• 14 September 2011 - 10:52

Willem:

Sorry Jasper, duurde even voordat ik reageer. Druk, druk, druk. Vooral met VAKO. Hebben net Forumavond met Pieter Huistra gehad. Groot succes, alleen verloor de FC wel van Heerenveen. Daarna concours met Romy, buurtfeest en familiedag Jolanda. Grappig die verkiezingen in Denemarken. De Deense PVV schijnt na 10 jaar uit de coalitiegezet te worden. Al voetbalwedstrijdje bezocht daar of partijtje tennis gespeeld? Hou je taai. Time flies.