Aangekomen in Aarhus! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Aangekomen in Aarhus! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Aarhus!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Augustus 2011 | Denemarken, Århus

Goedemorgen allemaal!

Tijd voor een eerste verslagje vanuit Denemarken! Ik ben hier inmiddels een paar dagen en zal de afgelopen week even via wat alineaatjes beschrijven.

Afscheidsfeestje + reis:
Vorige week zondag was het tijd voor mijn afscheidsfeestje. Gelukkig was het mooi weer en het was erg gezellig. Maandag en dinsdag met name gebruikt om zoveel mogelijk tijd met Romy door te brengen en de laatste spulletjes te pakken. Woensdag ochtend zouden JW en ik vertrekken richting Denemarken. Gelukkig komt Romy me hier nog opzoeken, iets om naar uit te kijken! De reis zelf verliep erg soepel, alleen tussen Bremen en Hamburg de nodige baustelle, maar verder erg rustig. De 650km naar Aarhus zijn dan ook prima in zes uurtjes te doen. Wij gingen echter richting een klein dorpje 30km ten westen van Aarhus waar we een Bed&Breakfast hadden geboekt voor twee nachtjes.

Bed&Breakfast in Grølsted:
Wat opviel toen we door Denemarken reden was het glooiende lege landschap. Denemarken is niet echt wat je noemt volgebouwd en er zijn veel weilanden en bossen. Om bij onze B&B te komen moesten we ook dwars door de landerijen en b-weggetjes, maar we rijden er uiteindelijk wel zo heen. De B&B was een grote oude boerderij met allerlei kamers en een gemeenschappelijke woon/eetkamer en keuken. Het leek meer op een hostel op het platteland. De sfeer wsa erg gemoedelijk en de eigenaar aardig. Allerlei volk verbleef er. Arbeiders uit Polen, Roemenie en de Baltische staten, vakantiegangers uit Finland, vissers uit Duitsland en Nederlanders op doorreis. De donderdag hebben we gebruikt om wat meer van de omgeving te gaan bekijken en hebben we Silkeborg bezocht. Een mooi stadje aan het meer en tussen de heuvels. Naast Silkeborg ligt ook één van de hoogste bergen van Denemarken: de Himmelbjerget (147m!) en vanaf daar had je een mooi uitzicht. Het weer was erg goed met een graad of 20 en droog.

Op weg naar Aarhus (spreek uit: Ooorhoes):
Vrijdagochtend verlieten we het B&B om naar Aarhus te gaan. Tussen 9 en 11 kon ik me melden bij de exchange desk van de ASB (Aarhus School of Business) om mijn huissleutel + contract op te halen. We reden er soepeltjes heen en alles liep op rolletjes. Wat opvalt is dat alle mensen in Denemarken erg aardig zijn. Of het nou de mensen in een winkel, van de universiteit, de B&B of studenten zijn. Iedereen is erg vriendelijk en spreekt goed engels. Toen we de sleutel hadden gekregen zijn we gelijk richting mijn 'huis' gereden, midden op de universiteitscampus. Aarhus heeft een grote campus met bijna alle universiteitsgebouwen en een aantal woonflats (10). Later bleek dat ik erg veel mazzel heb gehad met mijn kamer aangezien er weinig plek is voor internationale studenten op de campus en ze deze kamer eerst aan een Canadees hadden vergeven. Hij had geweigerd en aangezien ik ergens onderaan de lijst lag kreeg ik het aanbod. Dit hoorde ik van een paar huisgenoten die bij de International Office werken.

Mijn kamer:
Ik was toch wel erg benieuwd hoe alles er uit zou zien en vond het dus ook wel spannend toen we eindelijk bij mijn kamer aan kwamen. Auto kon voor de deur van de flat worden geparkeerd en de kamer was snel gevonden. De flat heeft een aantal verdiepingen en die verdiepingen kun je zien als een studentenhuis. Per verdieping wonen 15 studenten, waarvan één internationale student en de rest Denen. De verdieping is een lange gang met links en rechts de kamers. Verder is er een gemeenschappelijke keuken/eetkamer/woonkamer die er super uitziet. Alles is erg schoon en het is vrij ruim. Je kunt er met een man of tien eten en er is een bank en een stoel om lekker voor de (grote) tv te zitten. Daarnaast is er op de gang nog een 'badkamer' met twee douches en twee toiletten. Elke kamer heeft zijn eigen wasbak+spiegel. De kamer is verder niet erg groot (3,5 bij 3,5m schat ik zo), maar wel prima. Heb een klein bureautje een kastje voor kleren, een rek met hangers, een éénpersoons bed, een stoel en een balkonnetje van 1x1m.
Ik heb nog niet alle huisgenoten ontmoet maar diegene die ik tot dusver heb gesproken zijn erg aardig. Alles lijkt ook goed geregeld in huis. Zo is er bijvoorbeeld een 'dinnerclub' waar je aan mee kunt doen. Dit houd in dat je gewoon op de lijst afvinkt of je mee wil eten en iedere dag is er iemand anders verantwoordelijk voor het eten (die betaald dan ook). Bijna iedereen van de verdieping doet volgens mij mee dus dat betekend dat je 1x in de twee weken moet koken en verder iedere dag kunt aanschuiven als je wilt. Dit gaan maandag weer van start en ben benieuwd hoe goed dit werkt. Verder heeft iedereen een keukenkastje en een plank in de koelkast. Borden/pannen/bestek e.d. is er in overvloed aanwezig en alles is dus erg schoon.

De stad Aarhus:
Vrijdagmiddag zijn JW en ik Aarhus zelf maar is gaan verkennen. Ondanks dat het aan zee ligt is er nog wel wat hoogteverschil, maar met de fiets moet alles goed te doen zijn. Ik zit ongeveer 20 min lopen vanaf het centrum, dus ook dat is zelfs nog goed te doen. Het centrum zelf is erg gezellig en allemaal wandelgebied. Er zijn veel winkels en ook erg veel terrasjes/restaurantjes en barretjes. Wel is al gelijk gebleken dat Denemarken ontzettend duur is. In alles eigenlijk. De supermarktprijzen zijn ongeveer 3x de prijs als in Nederland en op een terrasje wil je al helemaal niet zitten. In het centrum betaal je zo 8 euro voor een 0,4 l biertje op het terras. Maar goed, ik heb begrepen dat het bij de studentenbars rond de campus wat schappelijker is. De stad oogt niet erg groot maar volgens Wikipedia wonen er nog wel 300.000 mensen (waarvan 40.000 studenten). Desalniettemin is alles prima op de fiets te doen en is het centrum misschien nog wel kleiner dan dat van Groningen. Verder was er deze week ook nog een festival in Aarhus, waardoor het extra gezellig en druk was in de stad (zie foto's).

Zaterdag:
Zaterdag zijn we nog even wat gaan touren (je moet gebruik maken van de auto zolang die er nog is) en hebben we het schiereiland Mols bezocht, rechtsboven Aarhus. Allemaal kleine dorpjes hier met boerderijtjes en landerijen. Op de terugweg even wat boodschappen ingeslagen bij de Aldi (jazeker) zodat ik eventjes vooruit kan. 's Avonds met wat huisgenoten gekletst en mijn eerste woordjes Deens geprobeerd te leren. De taal lijkt een beetje op een mix van Duits, Fries en Nederlands, maar is toch best lastig. Lezen is nog het makkelijkste. Denk wel dat ik een beetje Deens wil gaan leren, want dat is in huis ook wel makkelijk. De tijd zal het leren! Inmiddels is het zondag en heb ik net JW uitgezwaaid die terug rijd naar Nederland. Morgen begint voor mij de introductieweek, best spannend allemaal. Ik heb nog geen Deens nummer (zal dat binnenkort is even gaan regelen), maar uiteraard al wel een adres en dat is de volgende:

Jasper Dik
Karl Verners Vej 4, room 260 (6)
Universitetsparken
8000 Aarhus C
Denmark

Die 6 tussen haakjes is het nummer van de flat. Goed hier laat ik het bij, denk dat het verhaal al veels te lang is maar goed. Ik heb ook de nodige foto's upgeload en die zijn te bekijken via de volgende link: https://picasaweb.google.com/103777640811659936590/AangekomenInAarhus?authuser=0&authkey=Gv1sRgCLXitLfr39rxPg&feat=directlink (je kunt met de pijltjes van het toetsenbord (links en rechts) naar de volgende of vorige foto nadat je één hebt aangeklikt)

Tot de volgende keer!
xx

  • 28 Augustus 2011 - 10:39

    Rick:

    Klinkt erg leuk allemaal Jasper. Maar één keer in de twee weken koken is natuurlijk ook niet verkeerd. Veel plezier bij de introductieweek. Het plan is er nog steeds om je als redactie zijnde nog een keer lastig te gaan vallen!
    x

  • 28 Augustus 2011 - 11:23

    An:

    Hoi Jasper,
    Mooi studentenhuis waar je in woont, is even wat anders dan de huizen die ik uit Wageningen ken, het interieur van de keuken is ook niet verkeerd, moet uit te houden zijn lijkt me...
    Sterkte met het "wennen"en de introductie-week; en misschien kun je bier bij de Aldi kopen...,goed te drinken :-).
    Groeten,an

  • 28 Augustus 2011 - 16:29

    Romy:

    Heee lieverd, leuk om je net even gezien te hebben. En het klinkt allemaal wel prima daarooo. Alleen als ik zo naar het weer kijk daar links in beeld is dat wat minder. Hier is het nog lekker 33 graden. Veel plezier deze week met je intro! xxxxx

  • 29 Augustus 2011 - 12:33

    JW:

    Mooi stukje broertje. Was gezellig in Ooorhus! Veel succes met je HBO-studie daar! En let je de volgende keer wel een beetje beter op de d's en dt's? :P

  • 29 Augustus 2011 - 15:47

    Jasper:

    Beetje respect tonen broertje. De Aarhus School of Business staat aanzienlijk hoger aangeschreven dan de RUG op de wereldwijde ranglijst :)

  • 29 Augustus 2011 - 18:13

    Jos:

    Na de verhalen van JW en bovenstaand verslag ben ik er van overtuigd dat het daar helemaal moet lukken in Aarhus.
    Ook de kamer lijkt me op een prima locatie, misschien een beetje klein, maar gelukkig ben jij niet zo groot en moet dat dus goed te doen zijn.
    Hier vandaag nog wel veel regen gehad, zal straks nog even naar de tennisbaan gaan en horen hoe het daar gaat met het toernooi.

  • 04 September 2011 - 18:58

    Willem Dekker:

    He Jasper, Kan ik ook een keer mee eten daar? Jij hebt vast pasta pestoc gekookt. Zeg, ik hoop dat je je weg in Arhus snel vindt. We komen je opzoeken daar. Nieuws uit Vries, VAKO 1 zon. heeft met 1-0 verloren uit tegen THOR (Ter Heil Onze Ribbenkast) prachtige naam. Romy heeft goed gereden: eerste prijs (25 euries) met 187 punten en 193 punten (vijfde).

  • 04 September 2011 - 19:03

    Willem:

    Jasper, is de VI al gearriveerd?

  • 04 September 2011 - 19:04

    Jasper:

    Ha Willem! Bedankt voor de update. Net nog even met Romy (en pa/ma) gekletst via skype! :)
    De VI is nog niet gearriveerd, maar ging hij niet in per september? (of per direct?) Gerekend vanaf een woensdag, is aankomende woensdag de eerste woensdag van september.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 89586

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 23 Juni 2014

Onderzoek en reizen in zuidelijk Afrika!

23 Augustus 2011 - 21 December 2011

Studeren in Aarhus

03 September 2007 - 16 Juli 2008

Backpacken in Australië, Nieuw Zeeland en Azië!

Landen bezocht: