Duiken, schieten en busreizen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Duiken, schieten en busreizen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Duiken, schieten en busreizen!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

26 Juni 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

Een nieuw land, een nieuw bericht! Behalve het feit dat we inderdaad alweer een land verder zijn hebben we ook al weer heel veel meegemaakt en gereisd..

De 19e hadden we nog een dagje rustig aangedaan in Hanoi. Lekker uitgeslapen, lekker gegeten en een beetje door de grote stad heen struinen. Moesten nog een paar kleine inkopen worden gedaan en daar was nu mooi tijd voor. De volgende dag zouden we eerst 's ochtends vroeg vliegen, maar de vlucht met Pacific Airlines (operated by Jetstar) was al 2x gewijzigd.. hij stond nu voor 2uur 's middags gepland. Met de taxi naar het vliegveld gereden en tegen half 3 verlieten we Hanoi.

Iets van anderhalf uur later kwamen we terecht in de buurt van Nha Trang. Er moest echter nog wel een stukje gereden worden vanaf het vliegveld naar het daadwerkelijke stadje. Mooi dus maar weer in de taxi en via de bergachtige kust reden we naar Nha Trang. Deze baas wist ook nog wel een hotelletje en daar werden we dan ook gedropt. Snel de kamer bekeken en het beviel ons allemaal prima! Reusachtige kamer met grote bedden, grote badkamer, tv, koelkast, degelijke airco en balkon met uitzicht op de zee. Wat wil een mens nog meer?! Het was inmiddels vrijdagavond en na lekker te hebben gegeten werden we verwezen naar de 'Sailingclub' hier zou het feest los barsten. Mooie bar/disco op het strand met degelijke muziek en lekkere biertjes leverde weer een ouderwets geslaagde avond op..

De volgende dag hebben we niet veel meer gedaan dan ligstoelen innemen op het grote drukke strand en genieten van het mooie weer. Nha Trang is behoorlijk toeristisch en tijdens onze Azie trip hebben we nog niet eerder zoveel blanken gezien! 's Avonds moest het Nederlands elftal ballen en we hadden al wat Nederlanders ontmoet en met z'n allen afgesproken in de 'Why not bar'. Hier werd het namelijk uitgezonden (zo waren de geruchten). Volledig uitgedost in oranje outfit stonden we daar uiteindelijk met 9 Nederlanders. Valt niet tegen!! Wat dan wel tegenvalt was de prestatie van de jongens van Bassie en we hadden er dan ook goed de pee in. Kan er nog steeds niet over uit, maar goed.

Ook de volgende dag weer mooi kalm aan gedaan en genoten van het strand en de potjes pool in onze inmiddels stamkroeg/restaurant La Cabanon. Mede vanwege de leuke barmeiden, gratis pooltafel en degelijke muziek waren we hier vaste gasten deze paar dagen. Deze avond gingen we echter vroeg op bed, want de volgende dag moesten we vroeg uit de veren, we gingen weer duiken! Volgens de Lonely Planet is Nha Trang 1 van de beste locaties in Vietnam om te gaan duiken en dit moesten we natuurlijk zien. Voor een degelijke prijs hadden we een dubbele duik in de ochtend op het programma staan. Om half 8 werden we bij ons hotel opgepikt. Naar de 'boot' gebracht (verroeste oude boot, wel gericht op duiken) en voorgesteld aan onze divemaster voor vandaag: Joe. Een Ier die niet helemaal zuivere koffie was, maar hij bedoelde het allemaal wel goed. Onze eerste duiklocatie was Moray Beach aan de kust van het kleine eilandje Mun Island; 3 kwartier varen vanaf Nha Trang.

We werden in onze gear gehezen en met zijn 4en (Sicco, Aart, Joe en ik) betraden we het water (Richard ging snorkelen). Nog even wat extra gewicht mee (Aart en ik kwamen niet onder, haha) en toen konden we los! Het begon wat saai (veel zand, weinig te zien), maar al gauw kwamen we in mooie koraalvelden terecht. We zagen nog een zeeslang (moray eel), paar grote trompetvissen (langwerpig tot een meter lang in het geel en oranje) en ook een paar hele vette felgekleurde zeeslakken (nudibranchs in het engels).

Na deze duik even genieten van de zon op het dek van de boot. Varen naar de nieuwe locatie (Pipefish bay, nog steeds aan de kust van Mun Island) en wat fruit en water naar binnen werken, voordat we er weer indoken. Wederom een degelijke duik met mooie bijzondere vissen. Zeker geslaagd!

Terugvaren naar de kust. Douchen en lekker eten. Deze avond zouden we Nha Trang alweer verlaten. We hadden de nachttrein voor half 10 geboekt naar Ho Chi Minh City (in de volksmond: Saigon). Na een zware nacht, trein was toch vrij krap en bomvol kwamen we vroeg in de ochtend aan in Saigon. Een vrouwtje die ook in de Cabanon werkte zat ook op deze trein en zij wist wel waar we heen moesten voor een goedkoop hotel. Met haar in de taxi gesprongen (die zij zelfs voor ons afrekende) en niet veel later stonden we in een steegje met een paar degelijke hotelletjes. De keus viel uiteindelijk op het Xinh Hotel. Dit maal 2 aparte kamers te pakken, die beide oerdegelijk waren.

We moesten een beetje snel handelen, want zoals bekend ons tijdschema is krap! Het hoogtepunt van de omgeving van Saigon zijn de Cu Chi tunnels, gemaakt door de Vietcong tijdens de oorlog. Hier moesten we natuurlijk heen. Snel bij het hotel geboekt en 2 en een half uur later (8uur in de ochtend) werden we opgepikt. Ontbijtje naar binnen gewerkt, douchje en een powernap voordat we in het krappe shuttlebusje stapte. Het was ongeveer anderhalf uur rijden en op de heenweg stopten we nog bij een handarbeidfabriek.

Tegen tien uur waren we dan bij de beroemde Cu Chi tunnels. Hier kregen we eerst een kleine presentatie te zien en een gast die over de geschiedenis vertelde, best interressant allemaal! Hierna konden we zelfs een paar echte oude tunnels bekijken en uittesten (ze zijn echt krap..) en kregen we vallen te zien die door de Vietcong werden gebruikt (waren niet de fijnste allemaal). Ook werd er allemaal verteld hoe ze leefden, boobytraps maakten van de amerikaanse bommen die niet waren afgegaan en zagen we nog een echte Amerikaanse oorlogstank. Beetje jammer dat ondertussen er nog een dikke moessoen uitbrak en we doorweekt waren, maar allemaal behoorlijk indrukwekkend! Ook was er nog een andere activiteit die hier gedaan kon worden, jawel: schieten met echte oorlogsgeweren! Een degelijke verzameling van Amerikaanse machinegeweren (M16 etc.), handguns en ook de AK-47 was present. Tegen een kleine vergoeding waren wij daar natuurlijk wel voor te porren. Niet veel later stond Aart met een dik machinegeweer in zn tengels en Richard en ik met een AK-47!! Ik was blij dat ik een headset ophad om het geluid wat te dempen, want wat een geweld was dat zeg!! Niet normaal. Gaf wel een mooie kick om met die dingen aan het werk te gaan!!

Hierna was het alweer tijd om terug te gaan naar Saigon en konden we nog even een paar uurtjes relaxen, voordat we uiteten gingen. Daarna nog wat potjes gepoold (score Drente - Friesland verder uitgebreid) voordat we ons welverdiende bedje indoken.

De 25 (gister) was het alweer tijd om Vietnam te verlaten. We hadden een bus naar Phnom Penh geboekt, de hoofdstad van Cambodja. Een degelijke bus en een aardige busreis. Na 3 uurtjes kwamen we aan bij de grensovergang (Bavet). Eerst Vietnam verlaten, duurde allemaal lang.. en daarna door een stukje niemandsland richting de douane van Cambodja. Hier konden we onze internetvisa's laten zien. Wij waren de enige met internetvisa's en moesten naar een ander loket. Duurde allemaal vrij lang en toen we ermee klaar waren was de bus er alweer vandoor! Paar van die scooterboys naar ons aan het gebaren en toen zijn we maar bij hun achterop gesprongen. Een beste rit later zagen we de bus staan bij een restaurantje, viel me mee dat we die boys niet eens hoefden te betalen en we konden ons weer aansluiten bij de groep en even lunchen.

Hierna nog 3 uurtjes rijden voordat we in Phnom Penh aankwamen. Onderweg onder andere nog op een ferry om een dikke rivier over te steken (gok de mekong?). Vanaf de busstop twee tuk-tuks (scooter met karretje erachter waar je inzit) genomen die ons bij een hotel afzette. Hier ingecheckt en 's avonds even de stad ingeweest. Gegeten bij een restaurantje van een Noor (jawel) en daarna nog wat gepoolt in een sports bar (9-3 is de tussenstand inmiddels in het voordeel van Drenthe :D). Tuk-tuk naar het hotel en lekker geslapen. We hadden alweer een bus voor de volgende dag geboekt, vandaag!

Lekker uitgeslapen en een ontbijtje gehaald bij een klein stalletje vlakbij ons hotel. We hebben inmiddels al aardig wat noodles naar binnen gebeukt hier in Azie, maar dit bordje dat we hier voorgeschoteld kregen door dit niet engelssprekende vrouwtje was fenomenaal. Echt lekker! Toen nog even een stukje de stad ingelopen en een tempeltje bekeken. Ook zagen we hier nog doodleuk een dikke olifant staan, zo zie je nog is wat!

Om half 1 konden we dan via een shuttlebusje in de grote bus stappen en kon de reis naar Siem Reap beginnen, de uitvalsbasis naar het grootste tempelcomplex van de wereld: Angkor Wat. Best een indrukwekkende busrit door het binnenland van Cambodja. Opvallend was de hoeveelheid water, soms leek het wel alsof het halve land onderwater stond! Cambodja is ook weer heel anders dan Vietnam, de mensen zijn hier veel bruiner (india-achtig), waar ze in Vietnam meer Chinees achtig zijn. Wat overigens ook wel apart is, is dat de eigen munteenheid (Riel) hier geen kont voorsteld. Bijna overal betalen we hier in US Dollars en we kunnen zelfs niet eens Riel pinnen! Alleen de locals kunnen bij een pinautomaat kiezen tussen US Dollars en Riel. Anyway, terug naar de busrit. Onderweg nog een keertje gestopt voor een lunch in de middle of nowwhere met allemaal kraampjes enzo, best mooi. De weg was overigens wisselvallig. Voor een hoofdweg in Cambodja was hij af en toe wel aardig, maar vaak genoeg stonden de gaten er ook midden in. Een hobbelig ritje.

Tegen een uur of 6 (of 7?) kwamen we aan in Siem Reap. Die bazen uit Phnom Penh hadden voor onze al 2 tuk-tuks geregeld en toen we de bus uitstapten stond er al zo'n gast met een papiertje in z'n handen met onze 4 namen erop geschreven. Das toch leuk :D. We hadden van wat Nederlandse gasten in Vietnam gehoord dat het Garden Village hostel erg gezellig was en hebben ons daar dus maar heen laten rijden. Ze hadden hier nog wel een mooie kamer vrij en net even lekker gegeten hier in het hostel.

Morgen staat dan 1 van de hoogtepunten van deze Azietrip op het programma: de tempels van Angkor Wat. Het door de mens grootste religieuze gebouwencomplex gemaakt ooit en daarmee het 8e wereldwonder!! Aangezien we maar 1 dag hebben en het park supergroot is hebben we afgesproken met onze tuk-tukdrivers dat ze ons om 5u 's ochtends moeten ophalen bij het hotel. We willen toch zoveel mogelijk zien en zo pakken we nog een mooie sunrise mee ook.

De volgende dag pakken we weer de bus terug naar Phnom Penh (kunnen niet met de boot, want in die rivier staat dan weer niet genoeg water..) om vervolgens de dag erna naar Bangkok, Thailand te vliegen!! Jaja, staat weer veel op het programma en tot nu toe gaat alles nog super! Kan hier geen foto's uploaden (internet is zo snel als slak) dus die komen later.

Bedankt voor de reacties en tot de volgende keer!

• 26 Juni 2008 - 16:45

Marieke:

Heey tjasper!
    Mooie verhalen weer. Have fun xxx

• 27 Juni 2008 - 08:44

Toos:

Ongeloolijk zo'n reis zoveel meemaken, van d ene verbazing in de andere rollen, leuke mensen om je heen (zelfs leuke barmeiden) Jong geniet en leef.
    Heel veel groeten Toos

• 28 Juni 2008 - 12:44

Fenny:

Hoi Jasper,

Prachtige foto's!! Nog ruim 2 weken en dan zit het erop. Geniet nog even flink en doe vooral voorzichtig. We kijken uit naar 16 juli! Groeten aan de jongens.
    Heel veel liefs van Jos en mij.