Zwoegen in de jungle en party on the beach! - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Jasper Dik - WaarBenJij.nu Zwoegen in de jungle en party on the beach! - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

Zwoegen in de jungle en party on the beach!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 Juli 2008 | Thailand, Ko Pha Ngan

Halloo!

Vandaag verslag vanaf 1 van de bekendste party island in de wereld: Ko Pha Ngan (Koh Phangan in het Thais). Zoals eerder vermeld zijn we hier niet linea recta heen geblaft vanaf Bangkok maar stond eerst nog een beste safari op het programma...
De tweede van juli was onze laatste dag in Bangkok. 's Avonds zou de trein vertrekken. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten en hadden dus maar mooi flink wat snacks en wat drinken aangeschaft voor we in de 8e wagon van deze degelijke (voor Aziatische begrippen) trein stapten. Gereserveerde stoelen (kleine bankjes) die later bleek keurig werden omgebouwd tot een bed! Mocht ook wel want we waren de hele nacht onderweg..
De service in de trein was verder super en je kon zelfs alles krijgen wat je wilde. Complete avondmaaltijden, ontbijt in de ochtend en drinken werd vanuit alle hoeken en gaten aangesleept. Tegen een kleine vergoeding weliswaar, maar toch degelijk. Het duurde dan ook niet lang voor we lekker gesettled waren. Beentjes gestrekt op het bankje voor je, boek op schoot, doppen (muziek) in de oren en tussen Aart en mij in stond een dikke emmer met ijs en daarin 6 ouwerwetse lellen pils (0.7 liter bottles, 'Lel' in de volksmond).

Op een gegeven moment werden we mooi moe, was het buiten al donker en werden de bedden voor ons opgemaakt, tijd om te pitten! De treinen hier gaan overigens echt traag en ze staan om de haverklap stil, geen idee waarom maar goed. Verder heb je de hele rit lichte turbulentie, met andere woorden.. je schommelt alle kanten op! Desalniettemin heb ik daar nog hartstikke lekker geslapen en toen ik 's ochtends wakker werd zag ik het noord thaise landschap door het raam voorbijkomen. Uiteraard had de trein lichte vertraging en kwamen we anderhalf uur later dan gepland aan in Chiang Mai. Uurtje of 8 in de ochtend dus..
Er was ons verteld dat we hier zouden worden opgepikt. Er stond echter nergens een baas met een bordje met onze namen er op in de tengels. Wat gerondvraag en een paar telefoontjes later kwam er dan toch nog 1 opdraven, ons vervoer! We werden gelijk naar het kantoor gebracht vanuit waar de 3-daagse trekking zou starten. We werden voorgesteld aan Ton, onze lokale guide en de kleine rugzakjes werden volgepakt met alle benodigdheden. We hadden verder nog geen idee hoe het programma er voor de komende dagen uitzag, laat staan hoe groot onze groep zou zijn. Niet veel later werden 1 van deze vragen in ieder geval al beantwoord toen we bij een hotelletje Adrienne (NL) en Jesper (Denemarken) oppikten: onze groep was compleet! Achter in het jeepje zaten we dan mooi met z'n 5en en Ton voorin, op pad richting de jungle! Eerst werden er alleen nog wel een paar kleine inkopen gedaan, waaronder een feloranje degelijke poncho! (zie foto's) We hadden gehoord dat het nog wel eens flink kon gaan regenen.. Ton kocht verder wat voedsel in en wij nog wat flessen water, we konden nou echt los.

Na een kleine 2 uur met het jeepje te hebben gescheurd werden we eruit gedrukt. We konden namelijk op de nek van een olifant het volgende stuk afleggen! Twee olifanten werden opgetrommeld, Jesper en Adrienne op de ene en Aart, Annemieke en ik op de andere. Er konden twee man in het zitje dat op z'n rug zit en eentje (in ons geval Annemieke) kon mooi op de kop zitten, zonder zitje!
Wij mooi aan de wandel op deze prachtige dieren, het schommelde wel aardig en we kluunden mooi door het regenwoud heen. Een goed uur waren we onderweg toen we er weer afkonden. We moesten namelijk een rivier oversteken. Zo'n kleine thaise baas die hielp ons hierbij. We werden in een kleine kooi gedrukt (2 man per keer) om vervolgens als soort van kabelbaantje naar de overkant te suizen.
Hier pikte Ton ons weer op met het jeepje en konden we nog een klein stukje rijden voordat we begonnen met wandelen. Eerst overigens nog een kleine lunch naar binnen gewerkt.
De paden op de lanen in, onder leiding van Ton en nog een klein jochie uit het Karen Village (uitpunt van de dag) struinden we mooi door het regenwoud. Vandaag stond in het teken van klimmen, erg veel klimmen.. Van een echt pad was geen sprake en de hitte leverde veel gezweet op. Af en toe even een korte drinkpauze en Ton kwam ook nog met een oerdegelijke kattepult op de proppen. Mooi ouwehoeren tussendoor!

Na meer dan 3 uur klimmen en klauteren stonden we met onze neuzen in de wolken. En niet alleen de wolken, nee.. ook stonden we eindelijk in het Karen Village! Eindpunt van de dag in ieder geval gehaald :) Iedereen zat er al aardig door en we waren blij toen we op de bamboevloer in onze hut zaten. Overzicht over de hele vallei en twee eski's (koelboxen) gevuld met fris en pils. Een welverdiend biertje! Een paar locals waren al los gegaan met koken, plus de helpende hand van Ton en een uurtje later stond er ineens een hartstikke lekkere green curry met rijst en kip voor onze neus! De rest van avond stond in het teken van relaxen in ons hutje. Massage, biertje, spelletjes (Ton had een paar degelijke 'brainbreakers' waar we even mee zoet waren) en meer van dat soort geouwehoer. Het werd nog vrij laat voordat iedereen zijn klamboe binnen kroop om op zijn of haar matje plaats te nemen voor de nacht..

De volgende ochtend lekker uitgeslapen en tegen 10 uur kropen we eruit. Niet veel later stonden er al scrambled eggs met toast voor onze neus. Het rugzakkie kon weer worden ingepakt en de schoentjes weer onder geknoopt. We gingen weer op pad! Ton was duidelijk niet de fitste in de ochtend, ietwat brak sleepte hij zich er toch door en toen rond de middag de eerste shotjes wisky weer konden worden genuttigd knapte hij helemaal op, haha.
Deze dag stond verder veel in het teken van klauteren, hindernissen overbruggen, klimmen en afdalen. Zie het als een soort van apenkooi in de jungle ;). Vaak moesten we riviertjes over, via boomstammen, bamboobruggetjes of via de stenen. Verder kregen we nog een fikse regenbui op onze hasses waardoor het ook nog spekglad werd! Ton schoot ons hierbij te hulp en maakte voor iedereen snel een bamboewandelstok. Af en toe zeker nodig! Menigmaal slipperde er iemand in het rond maar vooralsnog zonder echt gevaar. Aart had zijn kuit al onder de modder, Annemieke was al een keer onderuit geglibberd en Adrienne was nog nauwelijks hersteld van haar glibberpartij op dag 1 totdat iedereen ineens opschrok toen Team Denmark: Jesper volledig onderuit ging. Het punt waar dit gebeurde was niet ideaal, rechts berg en links afgrond. Ik liep achter hem en kon niet meer uitbrengen dan: Hooo! (Jesper glijd uit), Nooooo! (Jesper vliegt achterover met een achterwaardste backflip het ravijn in), Wooooooooooo!!! (Jesper blijft rollen en komt niet tot stoppen). Het was net oorlog. Ik hoor Ton nog schreeuwen: "Holdd onnn!!" En gelukkig stak Jesper een meter of 8 lager een schraal duimpje omhoog. "I'm allright!", kwam er nog net uit. Tot op de dag van vandaag verbazen we ons er nog over hoeveel geluk hij heeft gehad dat hij er slechts met een schaafwondje vanaf kwam. Via het nodige geklauter was Jesper weer terug op het paadje en vervolgden we onze journey.

We hadden lunch in een ander klein hilltribe dorpje, waarbij nog een mooie waterval was. Een heerlijke verkoeling!! De schoenen konden echter nog wel eenmaal worden onder geknoopt want dit was nog niet ons eindpunt van de dag. Tegen een uur of 6 's avonds kwamen we daar wel aan. Een paar bamboehutten naast een riviertje wederom in the middle of nowhere. Ook een douche was hier niet eens meer, een dikke emmer gevuld met water en een klein emmertje waren de faciliteiten. Toch heerlijk verfrissend! De drie locals die er de boel runden maakten wederom een lekkere curry voor ons klaar, ditmaal yellow curry met aardappel! Verder de avond rustig doorgebracht bij het kampvuur onder het genot van een biertje en wisky.

De laatste dag van onze trip was het minst zwaar. Tegen 11 uur verlieten we ons kamp weer en moesten nog een kleine 2 uur wandelen voordat we bij de plek kwamen vanaf waar we gingen raften. Het raften was niet zo heel spectaculair, maar een paar stukken waren wel echt leuk (lees: heftig). Vanaf onze rubbereraft sprongen we op een bamboevlot om het laatste stuk over de rivier af te leggen. Aart met een dikke bamboestok in zn tengels was onze kapitein en zo'n lokale baas zwom erachter om toch nog een oogje in het zeil te houden.
Bij ons eindpunt van de rivier maakten we ons op voor een lekkere noodlemaaltijd, waarna we weer in de jeep konden springen.
Onderweg stopten we nog een keertje bij een butterfly- en orchiedeen- (die planten) farm voordat we tegen de avond Chiang Mai weer binnen reden. Iedereen was kapot!
En wat is dan lekkerder om even te douchen, te eten en op de massagebanken plaats te nemen! Van Jesper hadden we inmiddels al afscheid genomen (met de bus terug naar Bangkok), Adrienne at gezellig met ons mee en Ton kwam ook nog langs voor een biertje! Het hostel (Panda hostel) waar we verbleven was overigens van de zus van Ton en we hadden een mooie 3-persoons kamer te pakken.

De volgende dag stond in het teken van reizen, reizen, reizen en? nog eens reizen. Vroeg eruit, ontbijtje naar binnen gewerkt. In de taxi (die al geregeld was) naar het vliegveld, met het vliegtuig naar Bangkok, lunche, met het vliegtuig naar Sura Thani, met de bus naar Don Sak, op de boot naar Ko Samui, op de volgende boot naar Ko Phangan en met de taxi naar Hat Rin. Dit alles nam een goede 12 uur in beslag en we waren weer goed verreist.. Op de ferry ontmoetten we nog wel 2 leuke engelse meiden (Helen en Bianca) waarmee we samen naar een hotel hebben gezocht in Hat Rin: het partyplaatsje van Ko Phangan. Ons oog viel uiteindelijk op het mooie Delight Resort, midden in het centrumpje en 50m vanaf het strand. De zon was inmiddels al onder en na een heerlijke douche zijn we met zn 5'en uit eten gegaan.
Na het eten en een biertje zijn Aart, Annemieke en Bianca richting hun bedje gegaan en heb ik samen met Helen nog het nachtleven van Hat Rin onderzocht! Ook was de wimbledonfinale er op en die hebben we op groot scherm op het strand bekeken. Veels te laat of eerder te vroeg lag ik in het heerlijke bed van onze mooie 3-persoons kamer..

De volgende dagen waren echte vakantie. Het was inmiddels 7 juli. De dag lekker op het strand gespendeerd en weinig uitgevoerd behalve zwemmen, eten, drinken en bijbruinen ;) Gezellig met zijn vijven. De groep werd aan het eind van de middag echter al weer mooi groter toen we weer werden herenigd met Sicco, Marnix en Richard! Met z'n 8en uit eten geweest en 's avonds mooi op stap! Het stappen vind hier gewoon plaats op het strand waar allemaal kraampjes staan waar 'buckets' (emmer met mixdrankjes) worden verkocht. Elke bar/ club/ restaurant aan het strand heeft ook gewoon stoelen en tafeltjes op het strand staan en overal hoor je muziek. Het is hartstikke druk en verder zijn er nog wat Thaise bazen die de boel entertainen: met vuurstokken jongleren, spelletjes houden, armpje drukken.. ga zo maar door.

De achtste was weer lekker uitslapen, strand opzoeken en niet teveel ondernemen. Richard, Marnix en Sicco sliepen in een ander resort een goede 5minuten bij ons vandaan waar 's avonds een super grote poolparty werd georganiseerd! Inmiddels was de groep al uitgebreid naar 9 man aangezien Willeke (Nederlandse meid die die andere boys op Ko Tao hadden ontmoet) ons ook joinde. Wederom een mooi feest en bij het krieken van de dag kropen we weer in ons nest.

Gister weer lekker op het strand gelegen, 's avonds met zn allen uit eten om vervolgens alweer afscheid te nemen van Marnix, Rico en Sicco. Zij gingen op pad naar de westkust van Thailand! Vervolgens even geinternet en verder had ik nog even wat gepoolt en een biertje gedronken met de Engelse dames. We wilden het namelijk niet te laat maken, want vandaag was het tijd om wat actie te ondernemen!

Keurig om 10uur eruit en met z'n 3en (Aart, Annemieke en ik, de Engelse dames gaan er vanmiddag weer vandoor) in het dorpje op zoek gegaan naar een paar goedkope scooters! Uiteindelijk viel ons blik op drie mooie lichtgroene scootertjes die we voor een kleine 3 euro 24uur konden huren. Voor nog een goede 2 euro de hele tank volgegooid en we konden op pad! Toch best spannend, want ik zal eerlijk bekennen het was pas de eerste keer dat ik op een scooter zou rijden, haha! Overigens waren het echt degelijke scootertjes die met een maximum snelheid van 90km/h op het vlakke leuk meededen. Overigens zijn er niet veel stukken vlak hier op het eilandje en vlogen we op en af, links en rechts door het mooie tropische landschap. Onderweg even gestopt voor een ontbijtje en 's middags plaats genomen op super mooi strand aan de andere kant van het eiland (noordwest, wij zitten zuidoost). Hier lekker op het strand gelegen, geluncht en wat gedronken. Aan het eind van de middag weer op de scooters gestapt en keurig afgeleverd. Ook kwamen we langs een duikwinkeltje en hebben we gelijk een duiktrip voor overmorgen geboekt!

Vanavond staat er weer een mooi feest op het programma en niet zo maar 1, namelijk de Half Moon Party. Het eiland hier leeft 2x per maand helemaal op wanneer duizenden, maar dan ook echt duizenden toeristen hier komen om de hele nacht door te feesten. De Halfmoon party's en de Fullmoon party's! Zal dus wel weer een mooie avond worden! Morgen lekker rustig aan doen, overmorgen hele dag duiken en dan die dag erna koers zetten richting Singapore! (Via Maleisie of niet..) Hoe we daar gaan komen weten we nog niet (bus, trein, vliegtuig?) en zijn we druk mee bezig om het beste (lees: goedkoopste) uit te zoeken.

Een heel verhaal wederom! Ga nu even de foto's uploaden. Bedankt voor de reacties en later!!

• 10 Juli 2008 - 16:28

Toos:

Toch steeds een hele andere wereld waarin wij
    leven he`. Enig om mee te maken. Als je je berichten zo leest is het voor jou een groot feest. Nou ja, tussendoor ook heel hard werken, maar de beloning is er dan toch weer achteraf.

Geniet nog de laatste dagen en kom dan heelhuids weer thuis. Toos

• 10 Juli 2008 - 17:27

Jos:

Jaloers makende verhalen en het houdt maar niet op. Hoewel, nog een week en het zit er toch echt op.
    Maar herinneringen voor jaren lijkt mij. Geweldige belevenissen heb jij daar de afgelopen weken weer meegemaakt.
    Maar wij zijn blij dat het jaar bijna voorbij is. Nog veel plezier deze laatste week. Groeten uit Vries

• 10 Juli 2008 - 18:41

Tina Tolner:

prachtige verhalen.. en mooie foto's!!
    nog veel plezier!

• 10 Juli 2008 - 19:08

Willy:

Zo te zien en te lezen geniet je nog steeds van je reis.
    Ik hoop over niet al te lange tijd ook naar Chiang Mai te gaan. Mijn broer woont er. Sanne is vorig jaar een maand met haar vriend in Thailand geweest. Ze hebben ook bij mijn broer gelogeerd. Zijn o.a.ook met skooters de bergen ingegaan en hebben een olifantentocht gemaakt.
    Eind juli gaan Elke en Chris een maand naar Thailand.
    Binnenkort komt er een einde aan al dit moois voor jou. Maar het studentenleven schijnt ook heel spannend te kunnen zijn.
    Tot spoedig ziens.

• 10 Juli 2008 - 19:31

An:

Hallo Jasper,

Weer een leuk en spannend verhaal Jasper,en mooie foto's, ik zal je verhalen gaan missen! Geniet van je laatste week reizen, veel plezier en groeten uit den Bosch.

• 11 Juli 2008 - 18:54

Bjorn:

Hey ouwe! Jaloezie overvloeit mij na het lezen man! Hatzmann staat toch vrij lam op foto 1 hoor, kan ik niet omheen haha. Enjoy!

• 13 Juli 2008 - 17:59

Pieter & Afke:

Het zit er bijna op!
    Jasper wat zal jij het hier saai vinden en.....
    wat zal je moeten wennen aan ALLES..........
    Maar....wat jij dit jaar beleefd hebt is heel waardevol.
    Met het vervolg? 't Komt goed. Zeker weten. Voorspoedige reis naar huis.Veel mensen zullen blij zijn je in het ECHT weer te zien.