PADI Adventure duikbrevet! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jasper Dik - WaarBenJij.nu PADI Adventure duikbrevet! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jasper Dik - WaarBenJij.nu

PADI Adventure duikbrevet!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

02 December 2007 | Australië, Cairns

Na vijf hele lange dagen, vol avontuur en super veel gezelligheid zit mijn duikavontuur er voor nu op! Een overzichtje van de afgelopen week..

Dinsdagochtend begon het allemaal. Om 08.10 (ietsje later) werd ik opgehaald door het busje van Pro Dive. Olaf was de bestuurder, hij zag al gauw dat ik Nederlands was en vroeg dan ook 'Alles goed?' Hijzelf had zijn roots in Zuid-Afrika liggen en sprak dus een beetje NL. Via een aantal hostels/resorts waar de nodige mensen werden opgepikt kwamen we dan eindelijk aan bij het Pro Dive trainingscentre. Kopje thee, kopje koffie en wachten tot iedereen er was. Onze duikinstructrice stelde zich voor: Gemma Riches. Een (zeer) knappe Engelse blondine die ervoor moest gaan zorgen dat wij allemaal ons duikbrevet zouden gaan halen. Ik zal onze 'trainingsgroep' even voorstellen, want het was een behoorlijk uiteenlopend gezelschap!

Dennis: Amerikaan, begin dertig, maar meer een twintiger dan een dertiger. Prima gozer.
John: Australische tourguide (30+) uit Melbourne die een aantal dagen vrij had en hiervan gebruik maakte om deze duiktrip te doen. Kende Dennis via een tour waar hij tourguide was.
Scott: Amerikaanse student, begin 20 en behoorlijk hyper. Woont in New York en was mijn buddy (later meer) deze week.
Gianluca: Italiaan in hart en nieren. 20 jaar en de lolbroek van de groep. Veel mee gelachen.
Laura: Engelse meid van 22 die haar roots in London had. Had een tijdje met Gianluca samen gereisd.
Ali: Nog een engelse. Begin 30 en vrij rustig.
Pauline: last but nog least, een Francaise.. achterin de 20.

Om 9uur begon dan onze theorielessen. In een klaslokaal zaten we daar met onze boeken voor onze neus de nodige dvd's te kijken over het duiken. Na elk hoofdstuk een stuk of 20 vragen samen maken en door naar het volgende hoofdstuk. Tot 1uur hadden we 3 hoofdstukken (van de 5) behandeld. Tijd voor de lunchpauze. Om 2uur was het dan tijd om onze theorie in praktijk te brengen. In een heerlijk verwarmd zwembad konden we aan de slag. Er moesten eerst echter nog wat testjes worden gedaan. Eerst moest iedereen 16 baantjes (200m) zwemmen en vervolgens moesten we 10min watertrappelen. Even testen of iedereen fit genoeg was. Over fit gesproken, voorafgaand aan de lessen moest iedereen zich medisch laten keuren. Ik had dit van het weekend gedaan. Een doktor checkt dan je longinhoud, oren en hart. Verder moet je een dikke lijst met vragen invullen en (hopelijk) ben je dan 'fit' verklaard.

Na deze testjes konden we dan aan de slag met onze duik'gear'. Wetsuit aan, weightbelt om (in mijn geval 7.5kilo). BCD (het ding waar je luchttank aan vast is gemaakt en er voor zorgt dat je die op je rug kunt dragen. Je BCD kon je vol laten lopen met lucht zodat je kon drijven.) Dan had je de tank met air. En daarboven op een sluitstuk met 4 slangen. Een voor je regulator (daardoor adem je). Een voor je reserve regulator (die je buddy kan gebruiken als hij geen lucht meer heeft). Een voor je BCD (zodat je die vol kon laten lopen met lucht). En de laatste voor je SPG (duikcomputer met daarop je diepte, tijd van duiken, hoeveelheid lucht, watertemperatuur etc.).
Duikbril, snorkel op. Fins aan de voeten en tijd om in het water te springen!

Tot half 6 duurde onze training en hebben we allemaal verschillende 'skills' geoefend. Toch best apart, het moment dat je voor het eerst onderwater op je knieen zit, allemaal in een cirkel kijkend naar Gemma die instructies geeft en ademt via je regulator. Om half 6 waren we dan klaar, behoorlijk vermoeid ook wel en werd iedereen weer naar huis gebracht.
Savonds gezellig met Soof, Mark en Sarah filmpje gekeken bij ons in het hostel en niet te laat naar bed. Nog wat uit het boek lezen (jaja, had zelfs huiswerk).

Volgende dag (woensdag) werd ik om 7.40 alweer opgehaald. Om 8uur hadden we een praatje van een gast die al meer dan 30 jaar duikt over de basic equipment (fins, snorkel, duikbril). Behoorlijk informatief en verder vertelde hij over allerlei plekken in de wereld waar hij had gedoken.
Om 9uur konden we het zwembad in en gingen we verder met trainen. Regulator uit en in doen onderwater, duikbril vol laten lopen met water en weer leegmaken (door middel van uitademen met je neus), duikbril af doen en weer op doen. Gebruik maken van je buddy's lucht, mocht jouwe het niet meer doen. Afdalen naar 4m (diepste punt in het zwembad) en je buoyency testen (positieve buoyency houd in dat je stijgt/drijft, negatieve buoyency houdt in dat je zinkt, dit gebruik je om op de de bodem te zitten en om af te dalen, en als laatste neutrale buoyency.. dit gebruik je wanneer je je voortbeweegt in het water. Hoe kun je je buoyency veranderen? Simpelweg door wat lucht in of uit je BCD te laten lopen). Verder nog wat skills boven water, zoals af doen en omdoen van je weightbelt en het af en omdoen van je BCD (inclusief tank dus).

Om 12uur was het dan tijd voor de lunch. We verlieten het trainingscentre en aten in de stad. We gingen nog even langs bij de apotheek om laatste dingetjes te kopen (zonnebrand enzo) en ook gingen we een kijkje nemen in de Pro Dive shop waar je 10% korting kreeg als je iets zou aanschaffen. Om half 3 namen we weer plaats in het klaslokaal om de laatste 2 hoofdstukken af te werken. Hierna was het namelijk tijd voor ons theorieexamen!
50 multiplechoice vragen hadden we voor ons liggen. Om eerlijk te zijn was het niet heel erg moeilijk en slaagde ook iedereen. Je mocht maar liefst 12 fouten maken en met mijn 3 foutjes was dit dan ook geen probleem :D.
Om half 6 waren we klaar en mochten we gaan, om half 7 was er echter in de stad een voorlichting over allerlei soorten vis hier in het Great Barrier Reef en de soorten koraal. Hier dus heengegaan. Om een uur of 9 was ik weer terug in het hostel. De avond verder doorgebracht met Soof, Mark, Sarah en 2 schoolies (Katie en Larissa). Erg gezellig en tegen 12u zocht ik mn kamer op om mn tas in te pakken.. want de volgende dag moest ik immers ook uitchecken.

Om 05.50 stond het busje van Pro Dive alweer voor de deur. Het slaap nog uit mn ogen wrijvend dropte ik mn backpack in het hostel en met mn eastpackje stapte ik in het busje. Om 07.30 verliet onze boot (Scubapro II) de haven van Cairns. Op weg naar de outer reefs, uurtje of 3 varen. In deze tijd konden we dus mooi genieten van een ontbijtje en de briefing van onze eerste duik. Het eten op de boot bleek later was iedere x van uitzonderlijke klasse, ongelooflijk.. verhongeren zou je hier in ieder geval niet!!
Op de boot waren 32 passagiers aanwezig, de 8 van Gemma (wij dus), de 4 duitsers van Olaf (die sprak ook duits) en de rest had allemaal al hun duikbrevet in de pocket. Onder leiding van Jade ging een groep voor hun Advanced brevet en verder waren er gewoon mensen om te duiken. De crew bestond verder nog uit Mark (de skipper -> kapitein), Scuba Steve (de divesupervisor), Yukari (de kokkin, maar zelf ook een divemaster) en Sue (assistente, soort van stage lopen om later ook instructrice te worden).

Om half 11 was het dan tijd voor onze eerste duik. Omstandigheden waren super, strakblauwe lucht en de zee was kalm. Met zn 9en (de 8 + Gemma) gingen we te water. De eerste duik stond in het teken om te wennen aan de zee en rustig rond te zwemmen tot een diepte van ongeveer 12m. Alles verliep aardig soepel. Watertemperatuur was de gehele trip 27 graden en de visibility was altijd tussen de 10 en 20m.
Hierna debriefing, lunch en om 14.00 de tweede duik. Nu moesten we de nodige skills vertonen die we in het zwembad hadden geoefend, ging prima. Ook zagen we onze eerste haai! Goeie meter, een reef shark, behoorlijk ongevaarlijk dus.. maar wel gaaf! Ook mn eerste schildpad gezien en nog wat andere mooie vissen :).
Hierna tijd voor taart en verlieten we deze plek met de boot naar een andere plek. Hier konden we gaan snorkelen, super mooi.
Om 6uur tijd voor het avondeten, hierna briefing voor de volgende ochtend en rond 10uur zocht ik vermoeid mn bed op. Ik lag op de kamer met mn buddy Scott.
Duiken moet je altijd in paren doen, je helpt elkaar en als de een een probleem heeft kan die bij de ander terecht. Dat is het buddy systeem.

De volgende ochtend werden we om 6.45 wakker gemaakt en iets na 7u lagen we alweer in het water. Weer moesten we de nodige skills vertonen en kregen we een kleine rondleiding van Gemma in het gebied. In de ochtend zijn er super veel vissen meer dan overdag.. mooi gezicht.
Hierna ontbijt en om 10.30 alweer onze 2e duik! Dit was de laatste duik van onze training en toen we onze laatste skills vertoonden waren we klaar! We maakten allemaal een paar mooie salto's en we hadden nu ons duikbrevet binnen!

Tijd voor de lunch en om 15.00 gingen we alweer te water voor onze 3e duik van de dag. Ditmaal dus zonder Gemma. Scott en ik gingen er met zn 2en op uit, gezwommen met een schildpad en mooie anenome fish gezien (finding nemo). De wind was echter wel toegenomen en de zee was veranderd in choppy in plaats van calm. Onder water was er ook vrij sterke stroming.

Hierna was het weer tijd voor taart en om 6uur avondeten. Na het avondeten konden we alweer te water: tijd voor onze nightdive!! Gewapend met een zaklamp en een klein lampje achter op je luchttank zorgde ervoor dat je elkaar kon zien. Onder leiding van Gemma maakten we een mooie tour onderwater en zagen we een super grote slapende schildpad (ver over de 2m lang). Ook zagen we nog een lionfish (google maar ff) en een Toadfish (zon opgeblazen bol ding). Supergave duik!

Hierna even chillen in de boot, toetje eten en tegen half 10 lag ik alweer in bed. De wind was behoorlijk toegenomen en de boot schommelde op en neer. Je hoorde het water klotsen tegen de boot op de plek waar we sliepen. Iedereen was echter zo moe dat we zo ongeveer allemaal wel goed sliepen.

Om 5.45 werden we er alweer uitgetrommeld. En een half uurtje later lagen we alweer in het water. Vijf van onze 8 hadden er voor gekozen om meteen maar verder te gaan en geen genoegen te nemen met alleen onze open water course (duiken tot 18m). Wij gingen gelijk ook voor onze Adventure course (duiken tot 30m) aangezien dat nu behoorlijk veel goedkoper was aangezien we toch al op de boot waren. Adventure houdt in dat je 3 speciale duiken moet doen, in ons geval was dit de Nightdive, de Deep dive en een derde die je mocht kiezen (ik koos voor underwater photography). We hadden de avond ervoor dus alweer de nodige theorie behandeld en waren nu klaar voor onze deep dive. Duiken tot maar liefst 30m diepte!! Op 30m diepte zagen we een Giant Moray.. soort van zeeslang (20cm dik ofzo en dikke anderhalve meter lang!) echt impressive! Ook zagen we nog een Red Firefish. Verder hadden we nog een tomaat meegenomen om te laten zien dat de kleuren verdwijnen hoe dieper je gaat. Rood is de eerste kleur die verdwijnt en zo was onze tomaat dan ook groen!

Omdat ik er ook voor had gekozen om de Adventure te doen moesten we 1 duik laten schieten omdat je de nodige tijd boven water moet zijn om de druk in je lichaam te laten zakken. Onze volgende duik was dan ook pas om 9.30. In de tussentijd hadden we een photobriefing gekregen, met alle tips en tricks over foto's nemen onderwater. Gewapend met onze camera gingen we dan aan de slag. Na afloop werden de foto's op DVD gebrand en kon je ze gelijk bekijken op de tv in het schip. Heb echt een super foto kunnen maken van een schildpad (zie foto's) en nog een paar hele mooie :) dus was behoorlijk tevreden.
Om 12uur zetten we weer koers uit naar Cairns en tegen 3u waren we aan land. Ik moet zeggen dat ik nu een dag later nog steeds een beetje schommelig ben van de zee..

Om half 8 gingen we met de hele groep (die kon, goede 20 man plus wat lui van de crew) uit eten en dronken we wat pilsjes. Erg gezellig en onze groep was inmiddels behoorlijk hecht!

Nu is het echter alweer zondag en morgen vlieg ik alweer richting Sydney! Aart is inmiddels in Sydney aangekomen en heeft al een nachtje voor mij geboekt in zijn hostel.

@Mam: jup duikbrevet is internationaal.. kan nu overal in de wereld (met een buddy) tot 30m diepte duiken :)
@An: mwa, de boeken zijn behoorlijk dik (goede 300 pagina's) maar de stof is niet super moeilijk, verder waren de vragen op het examen ook niet super moeilijk :)
@Gert-Jan: haha, achjah af en toe een goed voetbalgesprek valt niet mee als je in de pub zit met alleen maar dames ;) voor de rest weinig te klagen :D
@Mies: uhmmm.. 16jan vlieg ik naar NZ en kleine maand later weer terug (reis van noord eiland naar zuid). Have fun nog in Perth!

Last but not least nog even een overzicht voor de geinterreseerden van de nodige vissen die ik heb gezien op mijn duiktrip (kun je lekker googlen ;))
- Titan Triggerfish (behoorlijk groot)
- Heel veel seacucumbers, waaronder de leopard- en de pineappleseacucumber
- De nodige Stingrays waaronder de Bluespotted Lagoonray
- Whitetopped en Blacktopped Reef Shark
- Hele lading Green Turtles
- Longnosed butterfly fish
- Masked bannerfish
- Moorish Idol
- Toadfish
- Bumpheaded parrotfish
- Ragged Finned Firefish (lionfish)
- Giant Moray (donkerbruin)
- Garden Eels
- Red Firefish (deze was echter wel zwart)
- Anenome fish (waaronder de Pink anenome fish)
- Hele lading mooie Clams
- Napoleon Maori Wrasse (behoorlijk groot!)
- Oriental Sweetlips
- Needlefish

Dit was het voor nu! Tot de volgende keer, vanuit Sydney!

• 02 December 2007 - 05:12

Jasper:

zo, foto's van de laatste 2 berichten er nu ook opgezet! Ook een filmpje van de boot, maar die laat het hier een beetje afweten.. ik kan hem hier maar tot de helft zien, beetje gaar. Hoort een minuut lang te zijn en te eindigen in mijn slaapkamer.. maar goed!
    Laters!

• 02 December 2007 - 09:35

Jade:

Wat super gaaf zeg! Zit iemand hier jaloers te wezen hoor. Ik wil ook duiken! :D

Heb je al een keer een racket aangeraakt? ;)

Kusje xx

• 02 December 2007 - 10:37

Jannes:

zet anders je filmpje op je Youtube account:P

• 02 December 2007 - 12:51

Herre:

Zo'n duikdiploma kun je ook nog altijd gebruiken om je CV aan te vullen. Geweldig goed jongen, om dit te doen. Zorg ervoor dat je al de tekst bewaard. Je kunt het gaan bundelen en in boekvorm uitgeven. Als "Tourguide voor de BAckpacker" by Jasper Fat.
    Ga zo door man.

• 02 December 2007 - 20:54

Toos:

Leven en beleven 2 werkwoorden die jij prachtig gebruikt Ga zo door Jasper. Toos Janssen

• 03 December 2007 - 16:42

An:

Hallo Jasper,
    Gefeliciteerd met het halen van je duikbrevet, leuk dat je nu "overal" kunt duiken!
    Als je dit bericht leest ben je dus al in Sydney, wat ga je daar doen behalve werken?En ik ben benieuwd of het gelukt is om een appartement te regelen, is misschien wel leuk om een tijdje je "eigen huishouding" te hebben...De foto's zijn mooi, wat prachtig het leven onder water daar. Zeebenen heb je duidelijk nog niet, vaker zeilen :-) dan komt dat vanzelf.
    Succes en plezier in Sydney de komende tijd.Groeten uit den Bosch.

• 07 December 2007 - 08:38

Heleen (lammers):

Hey Jasper!
    Zo af en toe volg ik je verhalen op je site of hoor ik wat via m'n broertjes, klinkt allemaal echt geweldig!!! Leuk ook dat je er zoveel foto's op zet. Ga volgend jaar zelf ook een paar maandjes naar Australië, dus kan al goed inspiratie op doen door al je geweldige verhalen. Have fun!
    Groetjes Heleen